De 29 kontorer og godt 2000 medarbejdere i WPP’s innovationsbureau, AKQA, har de seneste fem år ikke haft en egentlig global kreativ ledelse. Men nu vender bureauet tilbage med effekt – med hele tre kreative direktører på verdensplan, og den ene af dem er dansker: Peter Ammentorp Lund.
Han er i forvejen european executive creative officer, og med forfremmelsen skal han bl.a. – via et globalt overblik – koordinere.
”I min nye rolle ser jeg det som vores fornemmeste opgave at matche det rigtige talent med de rette opgaver. Vi betragter AKQA som ét studie med mange suiter rundt omkring i verden, hver med sine unikke kompetence-områder. Vi er innovationspartner for Nike, som har trukket på dette globale netværk af specialister i 21 år. Google har gjort det i 8 år,” siger Peter Lund til Bureaubiz.
Uovertruffen kreativ bedrift
Et kig på hans cv antyder en global til- og tankegang allerede fra begyndelsen.
I 2009 vandt Peter Lund (og Andreas Hoff) bronze ved Young Lions Film i Cannes, og det blev også – sammen med Nicolai Villads – til en finaleplads i Future Lions. Dét, som andre unge kreative ville anse for et højdepunkt, skulle vise sig blot at være en opvarmning, for i 2010 vandt Peter Lund og Nicolai Villads inden for få dage ikke alene guld ved Young Lions (Media), men også Future Lions.
Det er en bedrift, der ikke kan overgås blandt talenter i Cannes, og som – indtil en bedre researcher/hukommelse end undertegnede siger noget andet – endnu ikke er blevet matchet.
Disse skud fra karrierekanonerne kunne ikke overhøres, og en tredje dansker – Lars Bastholm – stod klar med et tilbud, der var lige så unikt som teamets præstation: En kreativ jordomrejse i Ogilvy-netværket med tre måneder i Shanghai, tre måneder i Sao Paulo, tre måneder i Paris og tre måneder i New York. Og på kontoret i New York ventede efterfølgende et fast job.
Byggede AKQA op i Paris
I begyndelsen af 2012 kunne man imidlertid finde Peter Lund og Nicolai Villads i det 6. arrondisement i Paris – nærmere bestemt Rue des Saints-Pères, Saint-Germain, i et tidligere showroom for Yves Saint Laurent. Lokalets bærende stålelementer er rester fra byggeriet af Eiffeltårnet, naturellement.
Nicolai Villads (t.v.) og Peter Ammentorp i AKQAs lokaler i Paris. Her er hænge-ud-pladsen og pladsen til at vokse – ovenover har den danske duo og bureauets øvrige 15 medarbejdere deres arbejds- og mødelokaler.
Rejsen med Ogilvy var nemlig i mere end én forstand forbi, for AKQA’s stifter, Ajaz Ahmed, havde spurgt det danske team, om de havde interesse i at starte et Paris-kontor. Det følgende forår – i 2013, da Bureaubiz kiggede forbi – var der 17 medarbejdere og 5 internationale kunder; Chanel, Dior, Unilever og førnævnte Nike og Google.
Nogle år senere i Brasilien blev en lignende opgave tildelt Diego Machado og Hugo Veiga. De skulle bygge AKQA’s kontor i São Paulo. Og det er selvsamme Machado og Viega, som nu – sammen med Peter Lund – har titel af global chief creative officer.
Tilbage i Danmark
Med den globale titel er Peter Lund – ironisk nok – flyttet tilbage til Danmark. Af lige dele private og professionelle årsager.
”Jeg følte det nødvendigt at frigøre mig fra den daglige drift af Paris-kontoret for at kunne fokusere min energi på AKQA’s vision. Saint-Germain kontoret har været Nicolais og min lille baby, siden vi først åbnede dørene i 2011. I dag har kontoret 70 ansatte og er et af de mest kvalificerede teams, vi har i netværket,” siger Peter Lund.
Nicolai Villads flyttede tilbage til Danmark i 2018, da DIS/Play blev en del af AKQA. Her er han executive creative director. Og den kreative ledelse af Paris-kontoret er i hænderne hos endnu en dansker: Mads Haugsted Rasmussen.