Danske topannoncører er sat af på mobilen

Peter Engholm
25@mail.dk

Stadig mere trafik kommer fra mobile enheder. Det har hver anden af af landets 100 største annoncører taget højde for – og den anden halvdel? Lader som ingenting.

Op mod 50 pct. af trafikken til virksomhedernes sites kan komme fra mobile enheder, og herfra kommer typisk også over 30 pct. af klikkene på søgeordannonceringen.

Dette markante skifte i trafik-sammensætningen er gået hen over hovedet på næsten halvdelen af de 100 største annoncører i Danmark.

Resolution, der er en digital specialistenhed under OmnicomMediaGroup, har netop gennemført en større analyse af de største danske annoncørers brug af mobile websites i mødet med forbrugeren.

Og konklusionen er – konstaterer Resolution – nedslående. For de største danske annoncører har ikke optimeret deres digitale tilstedeværelse mod mobilen. Og de danske forbrugere er dermed langt foran virksomhederne i deres brug af mobilen.

32 pct. af annoncørerne har udviklet et unikt website til mobilen, og 21 pct. benytter sig af et responsive design på deres website, altså samme site som på desktoppen, men tilpasset den enhed, det vises på.

”Vi kan rose den halvdel, der gør arbejdet ordentligt – men vi kan også synliggøre, at 47 pct. af annoncørerne lader som ingenting. Og det er vel at mærke de annoncører, der i forvejen investerer mest i markedsføring – og i at eksponere og involvere forbrugerne,” siger Frank Aagaard Andersen, General Manager, i OmnicomMediaGroup

Han tilføjer:

”Vi driver den trafik, der kommer via mobile enheder – og dén trafik lander desværre hos annoncørerne uden et mobiloptimeret website. Det ødelægger effekten og kvaliteten i trafikken. Det er et rystende stort antal annoncører, som grundlæggende vælger at vende ryggen til de stadig flere forbrugere, som møder dem fra en mobil enhed. Jeg drister mig til at sige, at de 47 pct. af annoncørerne nu er sat af.”

Frank Aagaard Andersen ser analysen som et signal om, at det er nu, forbrugeren skal mødes med indhold optimeret mod de mobile enheder.

”Det er ikke vanskeligt at tilpasse sit site til mobile enheder – med mindre vi taler om f.eks. større e-commerce løsninger – og det er faktiske bedre at gøre tingene halvt end slet ikke at gøre noget,” siger Frank Aagaard Andersen.

Han tilføjer:

”Nogle undskylder sig med, at trafikken fra mobile enheder ikke konverterer lige så godt som dén fra desktops – og på den baggrund overvejer helt at lukke trafikken fra mobil-delen ned. Men som mobil-bruger kommer man med et andet behov, og det behov bør tilgodeses, ellers risikerer man at skubbe forbrugerne over til sine konkurrenter.”

Resolution vil den kommende tid følge op på fordelene ved hhv. et responsive design og et dedikeret mobilwebsite – nu hvor den stigende mobil-trafik gradvist udelukker fordelene ved ikke at gøre noget overhovedet.

Analysen fra Resolution blandt landets 100 største annoncører: 47 pct. har intet mobil website, 32 pct. har et unikt mobil website og 21 pct. har et responsive website.