Danske virksomheder bedre end deres rygte

Peter Engholm
25@mail.dk

Et bureau med C20-kunder går i rette med undersøgelse om virksomheders brug af web 2.0. Virksomhederne linker ikke til facebook fra deres hjemmesider, fordi de er skridtet videre.

Ingen C20-virksomheder linker til Facebook, Twitter eller Linkedin fra deres hjemmesider. Det fremgår af en undersøgelse fra kommunikationsbureauet Støvring+Woodward, som Bureaubiz omtalte i går.

De virksomheder sætter ikke sig selv i spil fra deres hjemmeside, selv om web 2.0-værktøjerne ligger ligefor – og selv om amerikanske virksomheder gør det.

Undersøgelsen har fået SocialSquare, et social business bureau, på banen. Her har man fire C20-virksomheder på kundelisten, og de virksomheder handler digitalt – i modsætning til, hvad undersøgelsen konkluderer – men på felter, der ikke er taget med i undersøgelsen.

“Om danske virksomheder linker til sociale medier på deres hjemmeside er ikke særligt interesant – for det er ikke dér, at brugerne er. I dag kommer man ikke langt ved at tro, at et corporate website er flagskibet. I stedet for at få brugerne til virksomheden, så skal virksomheden være tilstede dér, hvor brugerne er – og det er YouTube, Twitter, Facebook, Google og kampagnesites,” siger Andreas Johannsen, adm. direktør og partner i SocialSquare.

Han mener ikke, at det giver mening at måle tilstedeværelse ud fra virksomhedernes egne hjemmesider, der nu om stunder mest bruges i reference-øjemed. Derimod bør man se på virksomhedernes samlede tilstedeværelse.

“Sociale værktøjer forbliver bare værktøjer, hvis man ikke forinden tænker strategisk. Hvad vil vi have ud af det, hvordan forbedrer vi mulighederne for produktudvikling etc. Vi skal kigge på dialogen, og hvor er den? Ikke på corporate websites. Og enhver god dialog starter med at lytte – virksomhederne lytter til de samtaler, der er. Vi taler dybt sofistikeret monitorering, hvor man engagerer sig i blogs, der handler om virksomheden,” siger Andreas Johannsen.

Han giver Brian Woodward, der lancerede gårsdagens undersøgelse, ret i, at kommunikations-vejen er gået fra kontrol og til at facilitere dialog, og netop derfor er udgangspunktet forkert:

“Hvorfor starte med at kigge på virksomhedernes websites, der jo typisk vil være forbundet med kontrol. Tag dialogen, hvor der ikke er kontrol,” siger Andreas Johannsen.

Ikke dermed sagt, at alt er fryd og gammen – og at danske virksomheder både har forstået og efterlevet spillereglerne for sociale medier:

“Virksomhedern har været tilstede på YouTube og blogs – og ikke nødvendigvis samlet på gode erfaringer. Dels fordi de har set som værktøj, der er forankret i web-afdelingen, og ikke som en måde at skabe relationer. Samtidig har de set stederne som afsæt for kampagner, men brugerne er ikke interessede i one-night sites – eller relationer, der søges skabt ved, at direktøren står som afsender på en pressemeddelse,” siger Andreas Johannsen.

Han går ikke i rette med undersøgelsen, når den viser, at blogs er fem gange så udbredt i amerikanske virksomheder sammenlignet med danske. Men han tolker tallet positivt set fra dansk side:

“Den amerikanske virksomhedsstruktur er hierarkisk, og derfor er typisk virksomheden, der opretter blogs. Danske virksomheder, også C20, er mindre hierarkiske og er til stede via deres medarbejdere, der blogger i andre fora og uden for virksomheden. Tilliden er større, og derfor er det også lettere for de danske virksomheder at slippe kontrollen,” siger Andreas Johannsen.