Danske virksomheder snakker meget. Men handler kun lidt

Peter Engholm
25@mail.dk

I hvert fald når det gælder digital kommunikation. En ny undersøgelse viser, at de største danske virksomheder kun sjældent bruger de nye teknologier i deres kommunikation.

Ingen C20-virksomheder benytter sig af facebook, YouTube eller Linkedin. Og selv de mest basale digitale kommunikationsværktøjer forbliver ubrugte i danske virksomheder, konstaterer kommunikationsbureauet Støvring+Woodward. De har gjort sig den ulejlighed at undersøge forholdet – og nævner frygt for det ukendte som væsentligste årsag.

Undersøgelsen beskriver virksomhederne – C20 samt 100 fra Berlingske Nyhedsmagasins Top1000-oversigt – og deres brug af bl.a. wikis, interaktiv video, sociale medier og communities på deres egen hjemmeside og på nettet til at kommunikere med omverden.

Og med en lignende undersøgelse fra McKinsey kan man sammenligne danske og amerikanske virksomheders brug af web 2.0 – uden at danske virksomheder på noget felt formår at matche eller overgå deres konkurrenter.

“De store virksomheder er så småt begyndt med interaktive videoer og RSS, mens de mellemstore er noget bagud, hvilket er overraskende, fordi det er billigt og let at komme i gang. Selv basale og gratis ting bruges ikke, f.eks. Share This-funktionen, der ellers kunne tillade brugerne at bringe indhold fra virksomhederne videre via twitter og facebook,” siger Brian Woodward, partner i S+W.

Blogs er mildt sagt ikke udbredt, og Brian Woodward køber ikke modargumentet om, at de ikke ligger til dansk kultur:

“C20-virksomhederne er internationale og henter kun en beskeden del af omsætningen i Danmark. Intet taler imod at have blogs, men kun 2-3 af virksomhederne havde det – og dét på et lavere, nærmest internt plan. Tanker og synspunkter deles ikke – i modsætning til amerikanske virksomheder, der bruger flere af slagsen, som der er noget for enhver stakeholder,” siger Brian Woodward.

Generelt har de fleste virksomheder hentet fra web 2.0-værktøjskassen, men typisk kun lidt – og i givet fald ikke gennemført:

“Man har eksempelvis videoer på hjemmesiden, men ikke muligheden at for dele dem. Det forbliver statisk og envejs-agtigt, og dermed langt fra den åbne, dialogorienterede tilgang til web 2.0,” siger Brian Woodward.

Det virker bizart, når vi har talt om emnet og mulighederne i snart årevis …

“Ja, emnet er blevet endevendt på konferencer og seminarer – men trods al snakken, så kommunikerer virksomhederne stadig ikke digitalt. Deres kommunikationsfolk forstår det godt – og er parat. Og de får så bureauerne – både PR og virale – til at hjælpe sig, selv om de egentlig selv kunne komme i gang ganske gratis. Men det øverste ledelsesniveau er ikke parat til web 2.0 endnu. Det er ikke en del af deres liv,” siger Brian Woodward.

Hvorfor skulle de egentlig også – det går, den nuværende krise undtaget, jo godt uden …

“Fordi det koster på imagekontoen at lade være, særligt i disse tider, hvor åbenhed og dialog bliver stadig mere afgørende image-drivers,” siger Brian Woodward.

Hvis PR-mantraet klassisk set har været kontrol, er det så nu det modsatte – altså at miste den?

“Der ligger bestemt en frygt for at miste den – og dermod en modvilje mod web 2.0. Og det er – må vi erkende – bare så forbandet svært at være åben. Men de moderne værktøjer skal bruges til at lette den åbne dialog og at skabe kommunikationsmuligheder. Der er ikke længere nogen konkurrencefordel i at gøre det sikre, men derimod i evnen at turde. Hvad enten det er marketing eller kommunikation, så skal man turde være lidt anderledes. Og selv om vi har talt og talt om web 2.0, så er der stadig fordele i at være blandt de første, der ikke er bange for at tale sammen,” siger Brian Woodward.

Se undersøgelsen her:

http://www.swkom.dk/index.php?id=43

McKinsey undersøgelsen kan ses her:

http://www.mckinseyquarterly.com/Business_Technology/BT_Strategy/Business_and_Web_20_An_interactive_feature_2431