Dansker i spidsen for konkurrence om Ikea’s globale mediebudget

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Anders Bille styrer processen, hvor Ikea lader de enkelte lande få større indflydelse på valget. Man vil hellere have det bedste bureau i hvert land end en samlet aftale.

Telefonnummeret er svensk, men personen er klart dansk.

Det er nemlig Anders Bille, der fra Sverige styrer den konkurrence, som koncernen netop nu gennemfører om det globale mediebudget.

En proces, som Anders Bille har prøvet før, idet han for 4 år siden blev headhuntet til et job, hvor han skulle hjælpe med at effektivisere mediaindsatsen.

Han kom fra et job hos IUM og blev fristet af at prøve at sidde på den anden side af bordet.

Og det er foreløbig gået godt, for siden er hans ansvarsområde udvidet til at dække al marketingindkøb på globalt plan.

I forbindelse med konkurrencen blandt mediabureauer, har Ikea valgt en ny strategi.

Man vil have den bedste samarbejdspartner i hvert enkelt land, og har på den baggrund lukket op for en større lokal indflydelse på valget.

“Når det gælder medieindkøbet, så er det vores erfaring, at der er en begrænset fordel ved at konsolidere hos et enkelt netværk. Det skyldes, at media primært indkøbes på nationalt niveau, og skal der i situationer købes ind på tværs af grænser, kan det sagtens håndteres af forskellige bureauer. Derfor er vores grundlæggende holdning, at vi ønsker det bedste bureau på hvert enkelt marked”, siger Anders Bille.

Lige nu arbejder Ikea med enten Mediacom eller Mediaedge:cia alle steder undtagen Japan.

Om det skulle blive en Group M orienteret løsning igen er ikke til at sige.

Det er ikke udelukket, men afhænger selvfølgelig af, hvordan konkurrencen forløber og her vil den blive mere og mere specifik – og dermed lokal – i takt med at den skrider frem.

Der er tale om 25 lande, og ambitionen er, at Ikea skal være på plads med sine nye mediabureauer d. 1. januar.