Danskerne er 20 år om at tage online supermarkeder til sig

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Og det er endda kun under forudsætning af, at der kommer flere spillere på markedet, forudser ny prognose.

Det vil tage 20 år før danskerne har taget online-supermarkederne så meget til sig, at f.eks. nemlig.com, irma.dk og aarstiderne.dk vil nå op på en omsætning, der svarer til omkring halvdelen af hvad Netto sælger for i dag.

Det skriver Dansk Handelsblad på baggrund af en ny prognose fra Retail Institute Scandinavia.

Udgangspunktet er, at online-supermarkederne i år omsætter for det der svarer til 1 procent af dagligvaremarkedet, der har en totalomsætning på 110 mia. kr.

Retail Institute Scandinavias prognose spår en fordobling af markedsandelen hvert femte år, dvs. at onlinesupermarkederne kommer op på 4 procent i 2024 og først i år 2044 vil nå op på 8 procent af dagligvaremarkedets omsætning. 

Og det er endda under forudsætning af, at der er flere, der går ind i online-dagligvarehandel siger adm.dir. i Retail Institute Scandinavia, til Dansk Handelsblad:

”En fordobling de næste fem år og en yderligere fordobling frem til 2024 kan ses som en svag vækst. Men jeg tror slet ikke, at vi kommer så højt op, hvis ikke vi i løbet af perioden ser flere komme på banen – og ikke kun ’pure players’ som nemlig.com. Så er udbuddet ikke relevant nok for danskerne, når vi er omringet af fysiske butikker.”

Kilde: Dansk Handelsblad