Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Og det er endda kun under forudsætning af, at der kommer flere spillere på markedet, forudser ny prognose.

Det vil tage 20 år før danskerne har taget online-supermarkederne så meget til sig, at f.eks. nemlig.com, irma.dk og aarstiderne.dk vil nå op på en omsætning, der svarer til omkring halvdelen af hvad Netto sælger for i dag.

Det skriver Dansk Handelsblad på baggrund af en ny prognose fra Retail Institute Scandinavia.

Udgangspunktet er, at online-supermarkederne i år omsætter for det der svarer til 1 procent af dagligvaremarkedet, der har en totalomsætning på 110 mia. kr.

Retail Institute Scandinavias prognose spår en fordobling af markedsandelen hvert femte år, dvs. at onlinesupermarkederne kommer op på 4 procent i 2024 og først i år 2044 vil nå op på 8 procent af dagligvaremarkedets omsætning. 

Og det er endda under forudsætning af, at der er flere, der går ind i online-dagligvarehandel siger adm.dir. i Retail Institute Scandinavia, til Dansk Handelsblad:

”En fordobling de næste fem år og en yderligere fordobling frem til 2024 kan ses som en svag vækst. Men jeg tror slet ikke, at vi kommer så højt op, hvis ikke vi i løbet af perioden ser flere komme på banen – og ikke kun ’pure players’ som nemlig.com. Så er udbuddet ikke relevant nok for danskerne, når vi er omringet af fysiske butikker.”

Kilde: Dansk Handelsblad

Kommentarer

  1. Virkeligheden overhaler ofte fantasien og prognoser:)
    FDIH kan allerede p dette tidspunkt af året afsløre at dagligvarer på nettet i 2014 er godt på vej til at overstige Retail Inst. spåede 4 % i 2024 ,iflg forbrugernes egne udsagn fra FDIH’s E- Handelsanalyse..

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club