Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Danskerne kan ikke lide e-bøger, men elsker kultur. 400 sider lang rapport læses dog forskelligt af Jyllands-Posten og Berlingske.

En 400 siders rapport om, hvordan det er gået med kulturforbruget de seneste otte år, er lang.

Det er måske årsagen til, at Berlingske og Jyllands-Posten er enige om, at forbruget af kultur er steget, men ikke er helt enige om, hvilke områder inden for kulturen, der er steget.

Jyllands-Posten fremhæver, at rapporten konkluderer, at museer, rytmisk musik, opera, ballet, teaterstykker og danskernes lyst til at læse, er steget markant de seneste otte år.

Ifølge Berlingske konkluderer rapporten, ’at traditionelle kulturområder som f.eks. litteratur, teater og film holder niveau’.

Til gengæld fremhæver Berlingske, at musik, sport og motion og frivilligt arbejde har været de kulturkategorier, der har haft den største stigning de seneste otte år.

Disse områder nævner Jyllands-Posten slet ikke.

Den knap 400 sider lange rapport hedder ’Danskernes kulturvaner 2012’ og er udført af Epinion og Pluss Leadership for Kulturministeriet (Berlingske, p. 18-19 og Jyllands-Posten, p. 20).

Danskerne kan ikke lide e-bøger

Kun otte procent af danskerne har læst en e-bog ifølge en undersøgelse, som Gallup har foretaget for Berlingske.

81 procent siger, at de hellere vil læse en trykt bog. Og af dem, der foretrækker en trykt bog, siger 73 procent at det er fordi, at oplevelsen er større, når man har en bog i hånden.

Det var hvad man kunne forvente, mener Peter Svarre, social media ekspert:

”Resultaterne fra Gallup er nogenlunde, som jeg havde forventet, de ville være. E-bogsmarkedet er nærmeste ikke-eksisterende herhjemme. Hvis du vil læse på dansk, er det bare sindssygt besværligt. Hvis du for eksempel forsøger at købe en e-bog i en boghandel, er der ingen forretninger, som rigtig tager det seriøst”.

Normalt er danskerne ikke bagud, når det gælder teknologi, så kommunikationsrådgiver Henrik Byager mener, at det må være fordi vi er papirbogsromantikere:

”Hvad angår internettet, digitale selvbetjeningsløsninger, mobiler og smartphones, er vi helt i top i verden. Når vi så ikke er det, hvad angår e-bøger angår, må det være, fordi vi stadig har en fornemmelse af, at bøger er noget, man skal hive ud af en reol og som skal ligge og veje noget i tasken. Det er er et holdningsspørgsmål. Men for mig er der igen tvivl om at det bare er et spørgsmål om tid. Man skal bare prøve en gang at sidde i en lufthavn og kede sig, før man synes, at e-bogen rummer en masse fordele”.

Niels Erik Folmann, tidligere adm.dir. for BBDO og med i tv-programmet Kender-du-Typen mener, at den trykte bog er et identitetsobjekt:

”Hvis du ser på det ud fra en rationel synsvinkel, er det ikke rationelt at have 1000 bøger stående på reolen, når du måske kun læser to procent af dem mere end én gang. Men det ser rigtig godt ud, at Søren Mørchs nye bog står ved siden af biografien om Tony Blair, det er et signal til andre om, at du tager dig tid til at læse bøger og forholde dig til bøger.  Hvis du læser en bog på en e-bogs-læser, forbliver det en relation mellem dig og forfatteren. Hvis du skal sige til din onkel, at han skal se at få læst Øvigs nyeste, så mangler du den trykte bog til at formidle den interessesfære” (Berlingske Bøger, p. 10-11).

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club