Er du til salg for en pakke is?
Spørgsmålet kan man passende stille til de over 5.000 danskere, der har reageret på en konkurrence om én kasse Hjem-Is. Opslaget har knap 500 delinger og over 7.600 kommentarer.
Journalistisk lektor og ekspert i sociale medier Filip Wallberg mener, at danskerne sætter sig selv for billigt til salg, når de for eksempel liker eller tagger en ven i en konkurrence om at vinde én kasse is på Facebook.
“Når vi interagerer med konkurrencer, så gør vi det lidt med hovedet under armen,” siger han.
Sandsynligheden for at vinde er oftest markant lavere end at vinde en mindre gevinst i Lotto, pointerer han. Samtidig er vi med til at give Hjem-Is gratis markedsføring.
“Det problematiske er, at vi bliver ambassadører for produktet. Hvis jeg skriver en kommentar til Hjem-Is, så bliver det spredt til mine venner og familie. Det, Hjem-Is får ud af det, er, at deres indhold bliver spredt gratis i vores netværk,” siger han.
Artiklen fortsætter under billedet.
Fra årets start til og med april har danskerne interageret med konkurrencer på Facebook over 8 millioner gange.
Det viser data, der er trukket fra Facebook via programmet CrowdTangle i samarbejde med Filip Wallberg.
I den seneste uge alene var der over 350.000 interaktioner på Facebookopslag, der indeholdt ordet ‘konkurrence’.
Konkurrencer fylder mere på Facebook
Både Filip Wallberg og Claus Farsinsen fra det helt nye bureau Lorentzen & Farsinsen, der rådgiver virksomheder om annoncering på Facebook, er overbeviste om, at konkurrencer i dag fylder mere på Facebook.
Det skyldes formentlig i høj grad Facebooks algoritmeændring fra januar.
“Min antagelse er, at man ser konkurrencerne mere, fordi algoritmeændringen lagde op til, at man skulle se lidt mere interaktion fra ens venner. Derfor bliver konkurrencer også mere tydelige i den almindelige brugers newsfeed,” siger Claus Farsinsen.
Filip Wallberg tror, at konkurrencerne har haft en selvforstærkende effekt:
“Det er som om, der er gået et nyhedsbrev ud til alle folk, der sidder med ansvar for Facebooksider, hvor der står: Det her virker, det skal I gøre for at få nogle interaktioner på Facebook til ingen penge,” siger han og uddyber:
“Virksomheder og organisationer har opdaget, at de får stor rækkevidde for en ganske lille investering i præmier. Det er derfor, de flokkes om at tilbyde den ene konkurrence efter den anden.”
Konkurrencer kan være en meget ringe måde at annoncere på
Selvom konkurrencerne langt hen ad vejen er en gratis omgang for virksomhederne, er det nødvendigvis ikke en god måde at promovere sig på.
Det mener Claus Farsinsen:
“I mange henseender vil vi som Facebookbrugere betragte konkurrencer som spam.”
Problemet er, at virksomheder og andre, der benytter sig af konkurrencer på Facebook, ofte ikke når ud til den relevante målgruppe.
Desuden er der mange såkaldte konkurrencejægere, der er organiserede i grupper på Facebook, hvor de samler konkurrencerne.
“Der er folk, der bare kigger rundt for at se, om de kan vinde noget. Nu fylder de ekstra meget. Hvis det er de samme personer, der deltager i 20 konkurrencer hver dag, så gør de det ikke, fordi de har en interesse i det brand, de deltager i en konkurrence hos. Dermed får virksomhederne ikke noget ud af det, eller også bliver det meget begrænset,” siger han.
Konkurrencerne kan få en stor rækkevidde på Facebook, og man kan få flere følgere gennem konkurrencerne. Men det er nødvendigvis ikke de rigtige følgere, virksomhederne får fat i.
“Man risikerer, at man som virksomhed står med en Facebookside, der har masser af følgere, men som ikke er interesserede i det, du går og laver. Og så ødelægger man det for sig selv. Jeg vil hellere have 1.000 værdifulde følgere end 10.000, hvor de 9.000 er fuldstændigt ligeglade med, hvad man går og laver,” siger han.
Både Claus Farsinsen og Filip Wallberg er enige om, at det kræver lidt mere af virksomhederne, hvis de skal have succes med deres Facebookkonkurrencer.
Helt grelt står det til, når der ikke er nogen sammenhæng mellem gevinsten i konkurrencerne og det produkt, som virksomhederne udbyder. Det fjerner fokus fra produktet, mener rådgiveren og lektoren.
Hvis virksomhederne skal lykkes med konkurrencerne skal de derfor tænke kreativt.
“Man skal bare sørge for, at man som virksomhed får noget ud af det, man kan bruge til noget. Det kan for eksempel være, at man kræver, at folk skal ind på et website,” siger Claus Farsinsen.