Danskerne har taget tilbudsmails til sig

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

De unge er dog mindre flittige til at bruge tilbudsmails end den ældre del af befolkningen, viser analyse fra Deloitte.

Coop arbejder med en erklæret målsætning om at erstatte den trykte tilbudsavis med elektroniske tilbud. Men det er en målsætning uden fast bagkant.

Noget kan dog tyde på, at der er bundtræk bag målsætningen. I hvert fald hvis man skal dømme på en ny analyse fra det store revisionsfirma, Deloitte.

Analysen viser, at den gennemsnitlige forbruger har sagt ja til at modtage tilbud og nyhedsbreve om produkter fra 10 forskellige virksomheder.

“Tilbuds- og nyhedsmails har i flere år været i hastig vækst som den foretrukne markedsføringskanal. For forbrugerne er det en let måde at holde sig ajour med produkter, man holder af. For virksomhederne er det en hurtig og billig adgang til de mest købevillige kunder,” siger forbrugerekspert i Deloitte Peter Mølkjær.

Hele 12 pct. af danskerne har sagt ja til at modtage tilbuds- eller nyhedsmails fra 20 virksomheder eller flere.

Analysen viser dog også en tendens til, at de unge er knap så flittige brugere af tilbudsmails.

Gennemsnittet for de 40-49 årige er 12 mails, mens det er 9 for dem under 30 år.

“Det kan synes at være en lille forskel, men det er et tydeligt tegn på, at mange unge vælger e-mailen fra,” siger Peter Mølkjær og fortsætter:

“Vi har ikke historik – det er første gang, vi har spurgt. Men at de ældre får flere nyhedsmails, tror jeg hænger sammen med, at det er den foretrukne kommunikation for aldersgruppen – altså passivt at få info ind, som man kan forholde sig til, frem for de unge, som mere aktivt søger info i communities, chatrooms, YouTube osv.”

Så mange tilbuds- eller nyhedsmails modtager danskerne:

  • 9 pct. modtager ingen
  • 18 pct. modtager mellem 1 og 4
  • 34 pct. modtager mellem 5 og 9
  • 22 pct. modtager mellem 10 og 14
  • 5 pct. modtager mellem 15 og 19
  • 12 pct. modtager 20 eller flere

Tallene er baseret på i alt 796 interview med repræsentativt udvalgte danske forbrugere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.