Danskerne mest negative overfor bilreklamer

Jesper Vogelius
jsv@grakom.dk

61 procent af de danske bilister vil ikke have nogen form for reklamer inde i bilen. Det viser en undersøgelse.

At 61 pct. af danskerne ikke vil have reklamer i deres bil, giver dem en klar førsteplads i en international undersøgelse, når det handler om at sige fra over for reklamer på bilens skærme. Det viser en undersøgelse foretaget af konsulenthuset Simon-Kucher & Partners.

På globalt plan er 47 procent totalt afvisende over for reklamer i bilen, og de danske bilister er betydeligt mere negative over for fænomenet end f.eks. i Sverige og Norge, hvor henholdsvis 46 og 49 procent siger klart nej tak til reklamer i bilen.

Der er størst accept af reklamer i bilen i Japan, Kina og Mexico, hvor 68-73 procent godtager en eller anden form for reklamer. De fleste af de bilister, der er åbne over for reklamer i bilen, forventer dog en rabat eller en voucher som kompensation for at blive eksponeret for reklamerne.

Undersøgelsen viser desuden, at elbiler er ved at blive mainstream, at bilisterne er åbne over for at dele data om deres biler, og at der er stærkt delte meninger om selvkørende biler.

Undersøgelsen er foretaget af Simon-Kucher & Partners med dataindsamling i oktober 2021. Ca. 10.000 bilkunder fra 14 lande blev spurgt om deres produkt- og købspræferencer samt holdninger til nye transportkoncepter.