Dark horse vandt bureaukonkurrence

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

En af landets største IT-virksomheder, KMD, har valgt nyt bureau – et mindre kendt bureau, der kom sent ind i en bureaurunde. Ikke desto mindre løb bureauet med den store opgave.

KMD, der omsætter for ca. fire mia. kr. årligt, har efter en bureaurunde valgt Rethink som nyt bureau med samlet ansvar for marketingindsatsen på KMD’s strategiske forretningsområder fra 2013.

Rethink kom med som dark horse på baggrund af en anbefaling, da processen allerede var i gang, og set udefra er valget måske lidt overraskende. Og så alligevel ikke, forklarer KMDs marketingchef, Henrik Vesterborg Andersen.

KMD står marketingmæssigt over for et skift i retning af tydeligere positionering på nogle specifikke, strategiske agendaer i it-markedet, men også et generelt øget fokus på at bringe taktisk eksekvering tættere på forretningen og sikre bedre understøttelse af salgsprocesserne.

”Vi kendte ikke Rethink som sådan, men var bekendt med deres arbejde for en af vores kolleger i branchen. Og selv om de kom lidt senere ind i processen, blev det hurtigt tydeligt for den gruppe hos os, der har stået for dialog og screening, at de har en unik indsigt i vores type forretning. Ikke bare forretningsmodellen og vores ydelser, men også selve IT-service-markedet, hvor der lige nu sker store omvæltninger på både teknologi- og leverancesiden.”

KMD samarbejder på corporatedelen med &Co – et samarbejde, der i 2012 kastede en corporatefilm af sig, og som fortsætter, på lidt lavere blus, i 2013.

Derudover har KMD haft en række forskellige bureauer inden for, uden at nogen har været på egentlige kontrakter.

“Vi leverer – og markedsfører – relativt komplekse produkter, og har derfor brug for en fokuseret indsats – med en samarbejdspartner, der er dybt inde i vores forretning. Vi øger ikke det samlede budget, men marketing skal spille en større rolle, og vi øger den strategisk fokus, så vi bliver mere synlige inden for fire indsatsområder; uddannelse, koncernstyring, sundhed & omsorg samt nye IT-servicemodeller,” siger Henrik Vesterborg Andersen.

Hos Rethink er managing partner, Kresten Bo Nielsen, i sagens natur begejstret for den nye kunde.

”Vi betragter KMD som den mest interessante IT-virksomhed i Danmark – den har længe været på min personlige ønskeliste – så det er vi meget stolte af. Derudover synes jeg, det er et virkelig godt match mellem det, vi rent faktisk kan, og den marketingopgave, KMD står overfor.”