Datagraf er blevet rekonstrueret

FiG

Trykkeriet lukker, og rekonstruktionen rummer en ny medejer og fusion med et andet selskab. Fokus for det nye Datagraf vil være mere publicistisk.

Datagraf stopper nu med at være et trykkeri. I stedet vil fokus være på mere publicistiske aktiviteter i Datagraf Communications og DG Media.

Det er resultatet af den konkurs, som blev erklæret i torsdags.

Rekonstruktionen indebærer, at trykkeriet hos Datagraf ikke er en del af fremtiden.

“Trykkeriet var ikke rentabelt mere, og var blevet en klods om benet på hele Datagraf-koncernen. Det hænger sammen med, at der i dag er stor overkapacitet på trykkerimarkedet og en meget skarp priskonkurrence,” fortæller Svend Erik Baadsgaard, der sammen med Kristian Lautrup-Nielsen fra DG Media udgør den nye virksomheds ledelse.

Samtidig rummer rekonstruktionen en ny medejer – og en fusion – idet den grafiske koncern, Stibo, er trådt til og har fusioneret Stibo Zone med Datagraf Communications.

“Vi har sagt ja tak til at blive medejer, fordi der er mange gode synergier. Udover kapital styrker vi det nye Datagraf Communications ved at integrere vores kreative aktiviteter og annoncesalgsaktiviteter fra Stibo Zone i det nye selskab. Vi kan således fremover tilbyde eksisterende og nye kunder endnu bedre design-, web- og annonceløsninger på det danske og skandinaviske marked,” siger Hans Damgaard, administrerende direktør i Stibo-koncernen, og fortsætter:

“Samtidig er det også vigtigt – set fra vores stol – at der sker en yderligere konsolidering af trykaktiviteten, så der kommer færre og større enheder. Der er herefter en meget fin sammenhæng mellem vores forretningsområder i Stibo-koncernen og de to velfungerende ben i Datagraf, som virksomheden står på nu.”

Konkret koster det 54 medarbejdere jobbet – 42 på trykkeriet og 12 funktionærer.

Tilbage vil være 135 medarbejdere i DG Media og Datagraf Communications.