DBU vil forholde sig til sine brandhaters

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Ny brand-undersøgelse viser, at mange ikke kender DBU godt – og ikke kan lide, hvad de ser. Det vil Unionen ændre på – og i øvrigt betragte sine fans som kunder.

En ny undersøgelse af dansk fodbolds image viser, at 95 procent af befolkningen kan genkende fodboldens brands, men meningerne er delte, når de adspurgte skal forholde sig til sportens omdømme.

”Vi er kendt meget bredt, men det er ikke alle, som kan lide os”, siger Katja Moesgaard, adm.direktør for DBU A/S, der er DBUs kommercielle afdeling.

Men det gør ikke så meget, at der er nogle, der ikke kan lide én. Ligegyldighed er værre, mener Katja Moesgaard:

”Man er ikke kendt for noget særligt, derfor skal man arbejde mere med at differentiere sig. Det ligger i luften”.

Det er  især de yngre målgrupper – som ikke kan huske EM-triumfen i 1992 – der ikke har noget særligt forhold til herrelandsholdet, og det betyder svigtende opbakning, når de spiller i Parken, samt sivende tilskuertal i Superligaen.

DBU’s brand giver også delte meninger blandt de adspurgte, som er helt almindelige danskere og ikke nødvendigvis fodboldinteresserede.

41 procent af de adspurgte karakteriseres som ’brandelskere’ af DBU – dvs. personer, der kender og elsker organisationen. 9 procent er ’brand potentials’, dvs. positivt indstillede, men de synes ikke, de ved nok. 28 procent er ’brand haters’, dvs. de, der ikke kender DBU specielt godt og ikke kan lide, hvad de ser.

Det giver mest mening at fokusere på de 28 procent brandhaters, selv om de er svære at nå, skriver Børsen.

Netop nu er DBU i gang med initiativer som et fansite og flere billige billetter samt en ny tv-kampagne, hvor fans fortæller deres mening om fodbold.

DBU har åbenbart ikke tidligere set på fans som kunder, men det gør de nu:

”Hvis man begynder at betragte en fodboldfan som en kunde, så tvinger man sig også til at kigge på, hvad man kan gøre for at tiltrække kunden”, siger Katja Moesgaard til Børsen.

Brandundersøgelsen er lavet af mediebureauet MEC, og det er første gang, at undersøgelsen, der også omfatter kvindelandsholdet, DBU Fodboldskole, DBU Pokalen og Superligaen, er udført.

Den er en del af den årlige brandingundersøgelse BAV (Brand Asset Valuator), som MEC gennemfører hvert år i samarbejde med Bates Y&R, og som er verdens største brandingundersøgelse. Den gennemføres i 45 lande. I Danmark måles årligt på flere end 800 brands (Børsen Mediemarked, p. 8-9).