DDA-vindernes udfordringer

Redaktionen

Vi har spurgt DDA-vinderne om de største udfordringer i arbejdet med deres vinder-cases og hvad de er mest stolte af. Læs her hvad &Co, Mensch, Gejst, Nordlid, Molamil, Subsero, Robert/Boisen & Like-minded, Advice, We Love People, Impact, Creuna og Loft37 siger om deres vindende kampagner.

I torsdags blev der fundet i alt 39 vindere i Danish Digital Award med 24 forskellige kampagner. Her kan du læse 12 vinderes svar på, hvad der var den største udfordring med deres kampagne og hvad de er mest stolte over.

&Co.
Kategorier: Marketing Campaign og Social – single content
CEO Mikael Jørgensen fortæller på vegne af de forskellige teams, der har lavet kampagnerne:

Største udfordring

Alt det vi deler
Med den slags film er man altid ekstra spændt på, hvordan optagelserne går. Vi havde et arbejdsrum på bureauet, hvor vi brugte en evighed på at forudsige, hvordan de enkelte deltagere ville gruppere sig ud fra nogle spørgeskemaer, de havde svaret på, og hvor kameraet skulle fokusere, men da optagelserne gik i gang, svarede de færreste, som vi havde forudset.

Vi brugte en lille måned – i hvert fald fjorten dage ekstra på at klippe filmen. Vi vidste, den gode film var et sted i materialet, men det tog lang tid at få den manet frem.

Nederen forældre
Den største udfordring var vist selv at tro på idéen op til optagelserne af den første film. Vi troede på konceptet og strategien, meget, men vores kreative greb var at få forældre til at lave en musikvideo. Vi var grundangst for, om det ville blive ubegribeligt pinligt.

Hele vejen igennem projektet har det været en hårfin balance, fordi forældrene skal være enormt kiksede – men ironien skal ligesom være på deres side; de er heltene, og de skal på deres egen nederen måde være ovenpå. Den tone of voice har vi arbejdet – og arbejder – rigtig meget på.

Help a Dane
Det var selvfølgelig en enorm udfordring at orkestrere en kampagne, der kunne få skabt et buzz ude i verden, og efterfølgende få det vendt imod danskerne på en frugtbar måde. Selvom vi havde gjort et grundigt forarbejde, så var der reelt set ingen garantier for noget som helst, da vi sendte Mikael Bertelsens tale afsted.

Det krævede is i maven og fortæller meget godt, at vi er velsignet med en modig og tillidsfuld kunde.

Det er vi stolte af

Alt det vi deler
Tallene er uforståeligt store, men det er ikke bare views – millioner af mennesker har interageret med kampagnen. Den endte med at være så stor, at den blev til noget, de fleste kunne referere til, og der er blevet lavet remakes de mest utrolige steder. Det har været helt fantastisk at følge.

Nederen Forældre
Det er et helt umuligt spørgsmål; Nederen Forældre er et hjertebarn, som vi har arbejdet på i over fire år, og der er mange ting, man har lyst til at nævne.

Vi er selvfølgelig allermest stolte over, at hjelmbrugen er steget så ubegribeligt meget, men vejen derhen er vi også stolte over: Lige fra hele mediestrategien, der har gjort kontaktprisen så lav, til det kreative, som har skabt sprog og kultur: Nederen Forældre er blevet et begreb.

Og så er det jo for vildt, at Filips Far endte med at være den mest sete film på YouTube i Danmark, overhovedet.

Help a Dane
Vi er allermest stolte af, at vi lykkedes med at forløse den ret modige strategi om at skabe så meget omtale ude i verden, at danskerne i sidste ende måtte spidse ører. Det var en ambitiøs gameplan, og det var fantastisk, at det lykkedes.

Og i kølvandet på det; hele den bevægelse vi fik skabt ude i verden. Det har været en overvældende oplevelse at mærke det engegement og den kreativitet, der er strømmet os i møde fra alverdens afkroge af kloden.

Mensch
Kategorier: Websites – microsites, PR, Effectiveness og Brand Activation
Kontaktdirektør Rune Hørslev-Petersen:

Største udfordring
Mennesker fra hele verden anmodede om oversættelser, men færingerne taler jo ikke alle sprog. Løsningen blev et Google Translate, automatisk oversatte alle anmodningerne til engelsk, så færingerne fik oversættelsesønskerne leveret på engelsk.

Hvorvidt vi har oversat russisk til korrekt færøsk afhænger derfor reelt af, om Google Translate kan oversætte russisk til korrekt engelsk.

Det er vi stolte af
Vi er stolte af idéen. Idéen om at et lille land kan gå i krig med almægtige Google og slippe mere end helskindet fra det. To år i træk. Idéen om at lave high tech ved hjælp af low tech.

At vi med små midler, en simpel idé og en masse frivillige færinger kunne lave Google Translate med filmede oversættelser frem for blot tekst. Og så er vi fantastisk stolte over at det lykkedes at lave en værdig opfølger til Sheep View kampagnen.

Gejst/Studio
Kategori: Website – corporate eller public
Project manager, 
Ciara Coogan: 

Største udfordring
Vores største udfordring i projektet har været at forstå og formidle et komplekst og enormt detaljeret produkt uden at overbelaste brugeren med information.

For at løse Hoyer’s ønske om et overskueligt website, krævede det dyb indsigt i produktet og elektroingeniørers daglige arbejdsliv og de behov, der kendetegner det.

Ved at tilbringe tid med de mennesker, sitet henvender sig til, fik vi indsigt og inspiration til at løse udfordringen.

Det er vi stolte af
Vi blev allermest stolte af at høre følgende begrundelse for vores award: “(…) juryen er begejstrede for at opleve, hvordan Hoyer tør skubbe grænserne for, hvad et B2B-site er, og kan være. Vi hylder det mod, der skal til for at turde flytte sig så markant indenfor corporate communication.”

Citatet stemmer overens med de interne målsætninger vi har haft for projektet, hvor vi har haft at gøre med en kunde, der insisterede på at gå nye veje. Vi er glade for, at juryen har set og anerkendt den realisering, Hoyer repræsenterer på B2B-området.

Nordlid
Kategori: Effectiveness
Director of strategy, 
creative & innovation, Jan Køhler: 

Største udfordring
Udfordringen var uden tvivl at få forklaret vigtigheden af beslutningen. Det var lidt af et projekt, for vi havde kun teori og abstrakte formodninger til at bakke den store investering op. Men Danske Spils ledelse troede på de interne pionerer og os som bureau.

Danske Spils ledelse var tillidsfulde, modige og risikovillige. En sjælden kombination for en af de største annoncører på markedet, der ofte tager ved lære af de små og innovative virksomheders banebrydende beslutninger. Og så den enorme tålmodighed, den efterfølgende forankring krævede.

Det er et langt og sejt træk, der forandrer virksomheden og dens konkurrenceevne. Og i al beskedenhed, så er det vel det største, man som bureau kan være med til.”

Det er vi stolte af
Denne pris er ikke som alle andre. Den er særlig. Først og fremmest, fordi den er vundet uden at vise noget kreativt materiale. Men mest af alt fordi, vi mener, det her er en anerkendelse af den retning, som vi reklamebureauer skal levere fremadrettet. Det her er fremtiden. Og jeg vil gerne fortælle hvorfor:

Vi har været med til at øge effekten af Danske Spils mediespend. Vi har sat 1. parts data i spil. Skabt øget relevans, fordi vi kender kunderne og derfor har mulighed for at gøre budskaberne i de købte medier relevante.

Og så er vi kommet i land med det allersværeste: At forankre for datadreven marketing hos Brandmanagers hos Danske Spil – ikke fordi de ikke forstår, men fordi det er en meget anden måde at arbejde på. Der er ingen tvivl: Projektet har sat den ultimative dagsordenen i Danske Spils digitale transformation.

Og vi er virkelig glade for, at dommerpanelet forstod vores meget komplekse og abstrakte løsning – den er nemlig ikke lige til højrebenet i forhold til en farvestrålende og sjov kampagne. Det her er teknisk kreativitet, når det virkelig rykker.

 

 

Molamil
Kategori: Design
Creative director & partner, 
Joakim Norman:

Største udfordring
Den største udfordring var helt sikkert at løse både design og det tekniske aspekt med det vi i Molamil kalder The Drawer, som er indholdet der slider ind og skubber halvdelen af websitet ud til højre.

Bølgerne gik højt når vi internt diskuterede om ideen kunne bære, både rent teknisk og fra et brugerperspektiv. Heldigvis stod UX-teamet fast på ideen og det ikke nemt at kæmpe for det du tror på når alle andre siger dig imod.

Det er vi stolte af
Vi er stolte af at have brugt en utraditionel tilgang til at løse de forretningskritiske problemer som Radio24syvs hjemmeside havde. Det var afgørende at blande to meget forskellige typer medier: podcast og klassiske tekstbaserede artikler.

Tricket var at skabe en løsning således at brugeren kunne browse og opleve de to medier samtidig og dermed fastholde dem på sitet. Brugernes tid på sitet er tredoblet, så det har vi haft succes med. Vi er også stolte af at have lagt både blod, sved og tårer i at sikre den gode brugeroplevelse i hver eneste af krog af sitet.

At vinde designkategorien med et website, som er nødt til at vægte indholdet højest var en glædelig overraskelse. Vi er glade for at juryen turde se udover det overfladiske og trendy og belønne det, der i virkeligheden gør en forskel for brugerne. Jeg mener, det viser at der er brug for et show som DDA.

 

 

Subsero
Kategori: Websites – microsites
Business development director, N
icolai Mariegaard:

Største udfordring
Den største udfordring var, at kampagnen var formet af tvetydighed. På den ene side, kan et brand næste ikke bede om en bedre historie end at kunne melde alt udsolgt, på den anden side risikerer du at ryge af kundernes short-liste, hvis det sidste de har hørt om dit produkt er, at det ikke er tilgængeligt.

Vi er derfor ekstra glade for at juryen ser det som ”en klar udfordring” vi har ”løst på en fræk og indsigtsfuld måde”. For det er en svær balance at ramme, men med mere end 11.000 potentielle bilkøbere som deltagere, der brugte knap en time med brandet, synes vi også selv vi ramte den rigtige balance.

Det er vi stolte af
“Det, vi er mest stolte af ved vores vinderkampagne Vent & Vind for Volkswagen, er den interesse, som kampagnen skabte på kort tid. I en periode på bare tre uger sikrede vi en tårnhøj involvering fra flere end 11.300 brugere, der i gennemsnit brugte 53 minutter – eller mere end 10.000 timer – med brandet.

 

 


Robert/Boisen & Like-minded
Kategorier: Marketing Campaigns, Brand Activation og Purpose & Impact
CEO & co-founder, 
Kim Boisen:

Største udfordring
Forberedelsen til kampagnen endte med at tage noget længere tid end nogen havde forudset, bl.a. på grund af nødvendigheden af at være 100% sikre på, vi havde videnskabelig opbakning, hvilket krævede flere interviews med forskere – samt eksekveringen som indebar produktion af 183 individuelle videoer til politikerne og udarbejdelsen af et konkret lovforslag.

Det er vi stolte af
At vi sammen med Coop og de øvrige bureaupartnere lykkedes med at få sat skadelig kemi på dagsordenen hos politikerne og fik skærpet lovgivningen på relativ kort tid.

Advice
Kategori: PR
Senior advisor, 
Charlotte Martens:

Største udfordring
Den største udfordring har helt sikkert været at knække den kreative indsigt. Vi var i mange forskellige retninger og måtte gang på gang erkende at disse retninger ikke kunne vække genklang hos målgruppen.

Så vi tog et valg om at droppe alle de fornuftige budskaber og reelt tage udgangspunkt i, hvad der betød noget for målgruppen. Og så lykkedes det.

Det er vi stolte af
Vi er helt klart mest stolte af, hvordan de unge har taget imod vores kampagne. Det er en super svær målgruppe og et virkeligt vanskeligt emne, så dét at de har været så vilde med indholdet, og at vi rent faktisk har formået at få nogle til at droppe cigaretterne og se sig selv og deres venner fra en anden vinkel, er vi meget glade for.

We Love People
Kategori: Purpose & Impact
CEO & partner, 
Karina Holm Henriksen:

Største udfordring
Vores ambition har fra dag 1 været at skabe engagerende call to actions, og det har hele tiden og helt ærligt været den svære del af opgaven. Ikke bare at forfalde til at lave sjove, kække og rørende SoMe posts, men at hæve barren og konstant at lede efter nye handlemuligheder, som danskerne har lyst til at gribe for at vise, at de vil redde liv.

Det kræver en build-measure-learn tankegang at finde de rigtige call to actions og både mod og tålmod fra kunden at prøve af og rette til for at sikre, at flest mulige vil committe sig til at redde liv.

Det er vi stolte af
At det med en vedholdende og konsistent indsats siden 2014 er lykkedes at omsætte danskernes holdning til handling, bl.a. fordi vi sammen med kunden løbende har været optaget af at basere indsatsen på indsigter og sørge for konstant tracking og dertilhørende tilpasning af indsatsen.

TrygFonden har adfærdsændring på bundlinjen, og det er altid vores mål at flytte på de tal, der virkelig betyder noget. Der er ingen, der redder liv ved at dele eller like en film eller en post, derfor er vi også mest stolte af de løsninger, der findes og fungerer i den virkelige verden:

De mange hjertestartere, som danskerne sætter udenfor, så alle kan bruge dem, de 50.000 danskere, der har bestilt et piv for liv-hjerte for at øve sig i hjertelungeredning, de mange skoleelever, der har øvet sig i livreddende førstehjælp og selv lavet film om at træde til, og de mere end 18.000 handlekraftige danskere, der har downloadet hjerteløberapp’en, så deres vilje til at redde liv kan omsættes til handling.

De resultater springer ud af et strategiske samarbejde mellem TrygFonden, Mannov, Orchestra og os, og det er en stor tilfredsstillelse at opleve synergien. Vi er derfor også helt overordnet stolte af et godt kundesamarbejde om en marketing- og reklameindsats, der i sidste ende redder liv og samtidig styrker TrygFondens image.”

Impact
Kategori: E-commerce B2C + B2B
CEO & Partner, Kasper Holst:

Største udfordring
At finde det rette mix mellem simple, nemme, hurtige brugeroplevelser som sparer kunderne tid i dagligdagen og så skabe inspiration, opdagelse og fornyelse i kundernes liv. Her er personalisering et virkelig stærkt greb som kan hjælpe med at give hver enkelt kunde den oplevelse de ønsker og et greb som vi kan se er enormt effektivt på både den gode kundeoplevelse og for forretningen.

Det er vi stolte af
At vi er lykkedes med at skabe et bedre liv for danskerne ved til stadighed at skabe mere personlige, relevante og inspirerende oplevelser.

Oplevelserne skabes ved brug af data & indsigt, design og forretningsinnovation. At vi er lykkedes med at tage et kvantespring mod fremtidens shoppingoplevelse og at omsætningen har fulgt den gode kundeoplevelse.

Med 28% vækst seneste regnskabsår og over 1 mia i omsætning er det skønt at se personalisering har en effekt.

Creuna
Kategori: Innovation – established brands
Content producer, 
Stine Skovgaard:

Største udfordring
Det har været en stor, men spændende udfordring at lave et skalérbart design, der understøtter brugernes forskellige behov og rettigheder.

Nogle Sysmon-brugere monitorerer 5 systemer, mens andre monitorerer 5000, så dashboardet skal på elegant vis skalere op i granularitet. Og så har det været udfordrende at bygge en platform til eksperter.

Brugerne har stor teknisk viden og mange års erfaring – det skal vi honorere, uden at gå på kompromis med den lethed og elegance vi ønskede for designet og den friktionsløse brugeroplevelse, som i vores optik skal være standarden for den slags løsninger.

Det er vi stolte af
Vi er enormt stolte over at have bidraget til en løsning der med sin brugervenlighed og sit intelligente, dynamiske design kan revolutionere ikke bare én branche men hele industrien for de små og mellemstore virksomheder, der kæmper med at indhente og få det fulde udbytte af industry 4.0.

Vi har stor respekt for Grundfos’ ambitioner med Sysmon og er stolte af, at de valgte os til det her projekt.

Loft37
Kategorier: Data & Marketing Automation og E-commerce B2C + B2B
Projektlederchef Maria Handberg:

Største udfordring
Den største udfordring var da løsningen skulle lanceres og det kun var integrationen til Adform, der virkede. Der var ikke hul igennem til Facebook endnu og EDC besluttede derfor at oprette denne del manuelt til at starte med.

De regnede med en rolig start, men fik hurtigt meget travlt med at automatisere denne del også, da det tog utroligt meget tid at oprette kampagner i hånden til Facebook.

Det er vi stolte af
Vi er stolte af at vi har formået at skabe et produkt som både mæglere og kunder er super glade for, og som allerede i det første leveår har givet mere end 10 mio. sagsvisninger på edc.dk.