DDB-boss siger fra over for reklamepriser

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

DDBs øverste kreative chef, Amir Kassaei, lægger op til, at man vil se mindre til gruppen ved award-shows.

Budskabet er lidt ukonkret, og kan på den måde komme til at fremstå lidt som en gratis omgang. Men under alle omstændigheder går DDBs globale kreative chef, Amir Kassaei i et indlæg på Campaign i rette med reklamebranchens fokus på awards.

Fulgt op med budskabet om, at man vil se mindre til DDB ved award-shows i 2016.

Han spiller hårdt ud med konstateringen, at der er noget fundamentalt galt i reklameindustrien, og at alle ved det. Men ingen gør noget ved det.

Problemet handler om, at alt for meget arbejde bliver indsendt til award-shows og belønnet uden, at det afspejler, hvad branchen bør stå for. Det er arbejde og ideer, der er lavet med award-shows for øje.

”Vores industri har tabt fokus på, hvad der virkelig tæller. Alle os, der arbejder i reklame har kun et formål: at bruge vores kreative talent og indsigt til at bygge relevans og indflydelse i dagens verden, der skaber substantielle resultater for brands, produkter og services hos vores kunder,” skriver Amir Kassei.

Han konstaterer, at DDB har været vant til at vinde meget, men nu kan det godt være, at det vil blive en del mindre. Som nævnt lyder det dog ikke til, at han drager den fulde konsekvens.

Diskussionen er langt fra ny. Herhjemme har Kunde & Co altid profileret sig som et bureau, ”der skaber resultater frem for priser.” Og Wibroe, Duckert & Partners meldte sig også i en periode ud af awards-shows med netop samme begrundelse.

Det er dog mere sjældent at se top-kreative i de store netværk tale på den måde. Og spørgsmålet er, om der bliver ændret ret meget.

Som en kommentar til artiklen konstaterer:

”Unfortunately, the award system is so intertwined with marketing as a discipline it would be incredibly challenging to divest of it completely. Awards are a fraud that helps get everyone paid.  Agencies win clients. Brand Marketing managers become CMOs.CDs become ECDs. ADs fly to France. Hotels get booked. The award shows make a mint. 100 million dollars hits Austin’s local economy.  Unless all of those players stop dancing in unison, the music will play on… and likely get louder.”

Se hele indlægget her