DDB fører suverænt kampen om at være årets mest vindende

Peter Engholm
25@mail.dk

Før sidste spillerunde: Et stærkt forår – med point i alle danske awards – har bragt DDB til tops over de mest prisvindende bureauer i 9 forskellige konkurrencer. Se bureauernes Top20 her.

Hvad man nok kunne have på fornemmelsen efter forårets awards, kan ses tydeligt her: DDB har i dén grad suget til sig på det seneste og ligger til at blive årets mest prisvindende bureau.

Bureaubiz tager ikke kun notesblokken, men også excel-arket med til bureaubranchens mange awardshows, og kan derfor gøre stillingen op. Vi tæller 7 danske og 3 internationale awards, og sæsonafslutningen nærmer sig. Kun én konkurrence mangler, og det er til gengæld den absolut største: Cannes Lions, der med sine ca. 30.000 indsendte arbejder er at regne for VM i Reklame.

Oven på efterårssæsonen – der talte Rambuk, Aurora, True Award og Advertising Effectiveness Award samt de udenlandske priser; Eurobest og Echo Awards – førte Mediacom komfortabelt foran Zupa Recommended, &Co og Hjaltelin Stahl Gruppen samt IUM og OMD.

Denne stilling har ændret sig markant i løbet af foråret, hvor vi har afviklet sæsonens sidste danske awards: DIA, Creative Circle Award og DM-prisen. Ved disse tre lejligheder var der nomineringer og priser til ikke færre end 111 bureauer i alt, og DDB hentede point i alle tre arrangementer, især ved DIA og CCA.

Så mange point blev det til, at bureauet nu ligger suverænt i toppen af tabellen – vel at mærke fra en behersket 9. plads i efteråret.

Hjaltelin Stahl Gruppen har fordoblet sin pointhøst fra efteråret og presser nu Mediacom på 2. pladsen, mens Zupa Recommended har haft et mere tilbageholdent award-forår og er rykket fra 2. til 6. pladsen. Hello Monday lå uden for Top20 i efteråret, men er – oven på DIA og især Creative Circle Award – nu oppe som nr. 8.

Blandt boblerne til Top20 finder vi bl.a. de store vindere ved DM-prisen – Vertic og Kunde & Co – samt Robert/Boisen & Like-minded, der har høstet stor opmærksomhed i foråret for Generous Store-casen for Anthon Berg. En case, der er sendt ind i flere kategorier ved Cannes Lions, der begynder den 17. juni.

Og Cannes Lions kan godt give forskydninger i stillingen – også selv om DDB ligger godt til – for konkurrencen er så markant, at resultater hér tæller dobbelt i pointregnskabet. Vinder et dansk bureau en Grand Prix – ja, lad os nu bare lege med tanken – giver det 20 point til tabellen.

De mest prisvindende bureauer – 2011/12, før Cannes Lions

  • 1. DDB 80
  • 2. Mediacom 58
  • 3. Hjaltelin Stahl Gruppen 56,5
  • 4. OMD 50
  • 5. &Co 44,5
  • 6. Zupa Recommended 37
  • 7. Mensch 35,5
  • 8. Halbye Kaag JWT 33
  • 9. Hello Monday 32
  • 10 RelationshusetGekko 29
  • 11. Ogilvy 27,5
  • 12. BBDO 26
  • 13. UncleGrey 25,5
  • 14. IUM 24
  • 15. Carat 23
  • 15. PeopleGroup 23
  • 17. Bates Y&R 21
  • 17. e-Types 21
  • 19. Umwelt 20,5
  • 20. Envision 19

Sådan giver Bureaubiz point:


1 point for en shortliste, 2 pint for en bronze, 3 point for en sølv, 5 point for en guld, 5 point for en pris (altså awards uden guld, sølv og bronze) + 5 pont for Grand Prix eller lignende hovedpris.

Special Awards tæller ikke med i regnskabet, med undtagelse af publikumsprisen (True Award, Echo og Aurora).

Håndværks-kategorier er i lige så høj grad person- som bureau-relaterede, og derfor halveres point-værdien i regnskabet.



Cannes Lions er verdens største kreativitetsfestivial, og resultater her udløser dobbelt-point, f.eks. 2 point for en shortliste og 10 point for en guld.