DDB snuppede Codan

Peter Engholm
25@mail.dk

DDB fungerer rigtig godt med sit søsterbureau i Stockholm, og nu har gruppen vundet den nordiske bureaukonkurrence for Codan.

Kunde & Co måtte for nylig vinke farvel til Codans danske budget, men afløseren var ikke lige om hjørnet, fordi det danske, svenske og norske budget først skulle samles i en pulje – som tre bureauer med en udtalt nordisk profil endte med at kæmpe om.

Den nordiske konkurrence er nu afsluttet – med DDB som vinder.

“De har ligeværdige og stærke kontorer på vores markeder. Desuden har de planner-kompetence i alle lande,” lyder begundelsen til Resume fra Johan Hedensiö, der er chef for Strategi, Marknad og Kommunikation på Trygg-Hansa, som koncernen går under i Sverige.

DDB venter ikke på, at blækket på kontrakten skal tørre, men er nu ved at danne sig et overblik over konkrete briefs for de enkelte lande. Til Bureaubiz siger DDB Danmarks adm. direktør, Johnny Henriksen:

“Vi har haft et ekstremt positivt samarbejde – både strategisk og kreativt – med DDB i Stockholm. Vi har siddet fysisk sammen, og det er et godt netværk i netværket – hvilket vi også fik bevist, da vi fik McDonald’s i Norden og siden TDC.”

Den samlede opgave for Codan håndteres fra Sverige, men arbejdsgruppen er ifølge Resume skandinavisk, med dansk deltagelse i form af Pernille Gjøls-Andersen.

Johnny Henriksen understreger, at Codan/Trygg Hansa ikke blot har forskellige brands, men også markedsiutationer – og udgangspunkter.

“Codan har et potentiale i både forretningen og brandet, som skal forløses. Det glæder vi os til”.

Og der bliver nok at tage fat på, for Johnny Henriksen bekræfter, at Danmark og Norge står foran Sverige i kommunikationsplanen, som rulles ud i andet halvår.

“Om sommerferien så er sløjfet? Nej, men vi lukker heller ikke bureauet. Det er bemandet sommeren over, takket være en fleksibel måde at afvikle vores ferie på.”