Markedet for forbrugerelektronik er hidsigt – og højtråbende. Hvad reklamer for f.eks. Elgiganten har været et godt eksempel på.
Sådan skal det ikke nødvendigvis fortsætte. Elgiganten er en del af Nordens største elektronikkæde, Elkjøp, og nu vil man gå i gang med en proces, der skal føre til en ny kommunikation.
Processen indebærer valg af nyt bureau. Efter en konkurrence er valget faldet på DDB på nordisk niveau. Arbejdet vil blive ledet af DDB Stockholm i tæt samarbejde med DDB-bureauerne i København, Oslo og Helsinki.
“I en tid med stor reklametræthed må vi som markedsleder i en af de mest reklameintensive brancher se på, hvordan vi kommunikerer med vores kunder. Dybest set handler det om at få vores kunder til at kunne lide vores kommunikation. Det er vejen frem til effektiv kommunikation,” siger Eddie Hernandez, nordisk markedschef hos Elkjøp.
Første store opgave i det nye samarbejdet er et strategi- og analysearbejde for at kortlægge målgrupper og marked. Dette skal senere danne grundlag for den nye kommunikation.
”Dagens elektronikkunder er belæste og oplyste om både produkter og priser, og det påvirker, hvordan vi effektivt kan kommunikere med dem,” siger strategichef hos DDB Stockholm, Sofia Björkman.
Elgiganten har her i foråret overtaget 10 Fona-butikker, som bliver til ‘elgiganter’, og DDB Copenhagen får ansvar for at arbejde med Elgiganten på taktisk niveau.
Det er under to år siden, at Elkjøp sidst lancerede en ny nordisk kommunikation. Dengang skete det med det svenske bureau Forsberg & Co, og det blev oplyst, at man havde investeret over 20 mio. kr. i det.