Af Peter Engholm 25@mail.dk

En næsten 20 min. lang dokumentar går i dybden med en af reklamehistoriens milepæle; DDBs indsats i 1960erne for VW i USA.

Svært ved at komme i gang oven på efterårsferien? Så søg inspiration – eller gør din overspringshandling konstruktiv – i dokumentarfilmen ”Remember Those Great Volkswagen Ads?”.

Og ja: Titlen afslører vinklen – det var virkelig strålende reklamer, som DDB skabte for Volkswagen i 1960erne.

Bag filmen står den britiske filmmager Joe Marcantonio, og han har det ikke fra fremmede. Hans far, Alfredo, var Volkswagens reklamechef i 1970erne, og i 1982 var senior medforfatter på en anerkendt bog om brandets marketinghistorie.

De gamle Mad Men fortæller beredvilligt om indsatsen – i en grad, at den første udgave af filmen var på 48 min., forklarer Joe Marcantonio til Adweek.

Bil-moden i USA var fancy, monstrøs og med hale-finner – Beetlen var det stik modsatte, og enkelthed var netop, hvad reklamerne udstrålede. En underspillet, “intelligent, don’t-underestimate-the-public type of advertising”, som Helmut Krone, kampagnens Art Director, formulerer det.

Brug for yderligere inspiration? Så kan hele historien bag filmen læses på Adweek.

Kommentarer

  1. Tusind tak Bureaubiz – dejlig, kort mini doku om nogle af de bedste. Mere kvali content please 🙂

  2. Tak, Bureaubiz. I får lige ****** for at huske os allesammen på hvad GREAT ADVERTISING er for en størrelse.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club