Svært ved at komme i gang oven på efterårsferien? Så søg inspiration – eller gør din overspringshandling konstruktiv – i dokumentarfilmen ”Remember Those Great Volkswagen Ads?”.
Og ja: Titlen afslører vinklen – det var virkelig strålende reklamer, som DDB skabte for Volkswagen i 1960erne.
Bag filmen står den britiske filmmager Joe Marcantonio, og han har det ikke fra fremmede. Hans far, Alfredo, var Volkswagens reklamechef i 1970erne, og i 1982 var senior medforfatter på en anerkendt bog om brandets marketinghistorie.
De gamle Mad Men fortæller beredvilligt om indsatsen – i en grad, at den første udgave af filmen var på 48 min., forklarer Joe Marcantonio til Adweek.
Bil-moden i USA var fancy, monstrøs og med hale-finner – Beetlen var det stik modsatte, og enkelthed var netop, hvad reklamerne udstrålede. En underspillet, “intelligent, don’t-underestimate-the-public type of advertising”, som Helmut Krone, kampagnens Art Director, formulerer det.