De 10 mest mandschauvinsitiske reklamer

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Adweek har dykket ned i 60 års tv-spots og fundet frem til en stak, der i varierende grad diskriminerer kvinder (og unge piger). Ikke alle er enige i udvælgelsen.

Mange nyere reklamefilm fremstiller mænd som bøvede nikkedukker – tankevækkende nok uden noget ramaskrig fra mænd – men kvinderne har vel stadig et forspring, når det gælder om at blive portrætteret lidet flatterende i reklamer.

Mad Men-æraen kastede film af sig, som eftertiden med den største lethed har dømt mandschauvinistiske, men også i moderne tid har diverse spots formået at få dette prædikat på sig – om end de har en tendens til at dele vandene; diskriminerende eller slet og ret bare gode reklamer med et glimt i øjet.

Adweek har samlet – og listet – en halv snes reklamefilm, fra da far var dreng til nu. Og chauvinistiske eller ej, så er de i hvert fald ikke ligegyldige.

10. Allstate – serien, der nuancerer begrebet kaos-pilot og i dette tilfælde parodierer en gennemsnits-teenager af hunkøn. Pænt aggressiv forsikringssag.

9. Dodge – fra sidste års Super Bowl. Mandens sidste bastion – anti-kvinder eller bare en fed reklame? Adweeks kommentatorer synes mest at hælde til det sidste.

8. Axe – eller Lynx, kær deo har flere navne, og kvinder er umælende dyr, der ikke kan modstå færten af alfa-han. Og vi mener alle kvinder, for spottet hedder “billions”.

7. Nando’s – Fornærmelsen går på, at en kvinde med større brystmål end IQ ikke kan finde fritterne, fordi barmen skygger for udsigten. Spottet blev hevet af efter klager.

6. Bud Light – gennemført diskriminerende … og så afvæbnende, at man ikke kan blive rigtigt stødt på manchetterne.

5. Hasbro’s Rose Petal Cottage – hvis en kvinde skal kende sin plads, så er det bedst at begynde tidligt. Denne reklame var i Sverige enten blevet brændt på bålet eller genindspillet med en dreng i hovedrollen.

4. Mercedes – i bund og grund blot en filmet blodine-vits.

3. Folgers – Top3 er fra en mandschauvinistisk tid, og reklamerne stak ikke ud … dengang. Alt, hvad en amerikansk kvinde skulle gøre, var at lave god kaffe til sin mand – og selv dén opgave magtede hun sjældent.

2. National Airlines – I “Fly Me”-kampagnen fra begyndelsen af 70erne fik flyene pigenavne, og de kvindelige ansatte medvirkede. Så fik man(den) ikke blot en tur med flyet, men også med stewardessen.

1. Goodyear – gode dæk er nødvendige, også i de stunder, hvor bilen er herreløs. Kvindens forvirring og magtesløshed er udtalt, men filmen ender godt: Manden bliver hentet i lufthavnen og sætter sig bag rattet.