Årets 7 mest inspirerende kampagner til kvinder – samt de mest sexistiske

Peter Engholm
25@mail.dk

Adweeks læsere har kåret de mest inspirerende kampagner til kvinder, mens Adweek selv har taget sig af at udpege bunden. Den mest inspirerende blev ikke en af årets store vindere i Cannes.

Dove henvendte sig til de 96 pct. af alle kvinder, der ikke opfatter sig selv som smukke, med budskabet om, at du er smukkere, end du selv går rundt og tror.

En Cannes-vindende case, når det gælder nytænkning – men blot nr. 5 på Adweek-læsernes liste over de 7 mest inspirerende kampagner til kvinder. Et stærkt år, med andre ord.

Øverst på listen kom en katolsk pigeskole, high school nærmere bestemt, i Kentucky med et budskab om, at livet ikke handler om at finde prinsen på den hvide hest.

Pantene fik andenpladsen for den enkle film om de fordomme, der rask væk klæbes på kvinder på arbejdspladsen. Kyniske kritikere minder om, at formålet med filmen blot er at sælge shampoo.

HelloFlo markedsfører et tampon-abonnement på en alt andet end klichéfyldt måde – et abonnement, der apropos julen er ”Santa for your vagina”. Det kom på tredjepladsen, tæt fulgt af det indiske smykkefirma Tanishq med filmen om den fraskilte mors andet ægteskab – en smuk sag på en grim baggrund; at indiske enker og fraskilte kvinder fortsat oplever at blive udstødt.

Listen afsluttes med UN Women og de stærke printannoncer, der viser fordomme over for kvinder udtrykt via Googles autocomplete søgning.

De 10 mest sexistiske reklamer

Og her kan optimisterne stoppe, for pendulet svingede også den anden vej i 2013 – som samme Adweek gør opmærksom på ved at liste de mest mandschauvinistiske reklamer.

Denne gang er læserne ikke blevet opfordret til at stemme – denne Top10 over bunden klarer Adweek selv:

Google mener, at kvinder bør have en særligt hjælpende hånd til at håndtere teknologiske udfordringer som en mailbox – hvorefter kvinden kan køre klicheerne af; chatte med strikkeholdet, fixe en date og købe sko.

I øvelsen ”reducér kvinder til sexobjekter” scorer fastfood-kæden Carl’s Jr. højt, mens American Apparel viser forskellen mellem kvinder og mænd i reklamer for samme type tøj: Kvinder halvt afklædte, henførte og udfordrende, mænd fuldt påklædte og stilfærdigt afslappede.

Ford kommer uforvarende på listens 2. plads med et print-koncept, som bilproducenten ikke havde godkendt, men som bureauet, JWT India, sendte ind til Ads of the World for at score opmærksomhed.

Bureauet scorede et solidt selvmål med ”Leave your worries behind with Figo’s extra-large boot” – bortførelse er temaet, med bl.a. Silvio Berlusconi bag rattet, der smilende giver V-tegnet, mens tre kvinder ligger med reb og ball gags i bagagerummet.

Med Indien i verdens søgelys for en række gruppevoldtægter blev et i forvejen upassende koncept til noget decideret ubehageligt.

Og nummer 1 ifølge Adweek: En højtaler-reklame fra RadioShack. Og hvordan opnår man denne placering? Ved at genbruge ”Blurred lines” af Robin Thickle – hittet, der ifølge kritikere blåstempler date-rape, og videoen med ¾-nøgne kvinder, som fuldt påklædte mænd bruger som møbler – åh jo: Og fallos-lignende produkter vist på den mest fallos-agtige måde, noterer Adweek.

Reklame med kant er en efterspurgt vare, men der er ingen kant over ikke at forholde sig til den oprindelige sang og video – og endda gøre det hele til en mainstream-reklame.

”Det er lige så udkørt og kreativitets-forladt, som det er skadeligt,” citerer Adweek bloggeren Imran Siddiquee for.