Af Peter Engholm 25@mail.dk

Der står kendte og erfarne folk bag det nye bureau Liquidminds, som erklærer, at de kan noget, andre ikke kan. Bureaubiz har udfordret det synspunkt.

Det er kendte folk, der står bag offensiven i det blot ti måneder gamle bureau, Liquidminds. Her finder man bl.a. adm. direktør Vibeke Nannerup, tidligere BBDO og Halbye Kaag JWT, Christian Bjerrum, tidligere kontaktdirektør i Halbye Kaag, og Olga Bastian, tidligere BBDO.

Erfaringerne fra den etablerede bureaubranche er overvældende solid – og den er man ikke desto mindre parat til at sætte på spil:

“Vi udfordrer konventionerne, fordi kunderne har flyttet sig markant mere end bureauerne de seneste år. Det stiller krav til morgendagens bureauer, da kunderne i endnu højere grad er eksperterne, som vi skal involvere i processerne. Det har vi taget konsekvensen af og fra start organiseret os på en helt ny måde, så kunderne oplever nogle nye dimensioner i samarbejdet med deres bureau,” lyder indledningen i en pressemeddelelse fra bureauet, og Vibeke Nannerup uddyber, at bureauet ikke længere arbejder med projekter, men med processer. Hver kunde sin proces, fordi det ikke kun handler om nye muligheder i markedet, men også om kundens ressourcer, kultur og kompetencer.

I flytter “et mentalt skrivebord ind hos kunden”. Men dækker det blot ikke over, at planning og – især – kontaktsiden bliver opgraderet fra jeres side?

“Vi har ikke søgt at optimere kontakt og plannerdelen, men i stedet integreret det i et center med kommunikationsarkitekter. Det er en 360 graders forretningsforståelse og kommunikation, hvor vi sidder med kunden. Kunden i dag kan have konsulenter på DM, digital, massekommunikation – med hver deres budgetter – og på bureauerne er det tilsvarende opdelt. Så kompetence har sin dagsorden, og der ingen, der reelt kan optimere og effektivisere kommunikationsindsatsen. Det kan vi, når vi starter processen et helt andet sted for at sikre den optimale kommunikationsløsning. Vi er rådgiveren, der beskriver kommunikationens omdrejningspunkt, uanset kanal,” siger Vibeke Nannerup.

I skriver, at “Liquidminds er bureauet, der har erklæret vanetænkning og kanalafhængighed krig” – er der nogle bureauer, der ikke gør det?

“De andre bureauer taler kanaluafhængighed, men gør hvad de plejer: Starter i det ben, hvor de har deres ekspertise. De har ikke organiseret sig derefter. Vi taler om fremtidens bureau, og det kunne vi ikke gøre, hvis vi ikke havde tænkt og organiseret os derefter,” siger Vibeke Nannerup.

Hvis nogen sagde, at jeres udspil er gammel vin på nye flasker, hvad ville dit svar så være?

“At vi har handling bag vores ord. Vi har bevist kommunikationscenterets kanaluafhængighed i det tætte samarbejde med kunder som TV 2 News og Genmab. Vi har organiseret os på en ny måde, arbejder med nye metoder. Liquidminds er ikke bare et reklamebureau, hvor man køber kreativitet – vi opbygger en dybere involvering med kunden, der ikke stopper ved marketingchefen,” siger Vibeke Nannerup.

Men hvis kunden vil have tv-universer, så går man til bureau A. Hvis kunden vil ha’ strategiske løsninger, så går man til bureau B – og det kan jo være cool nok, når nu kunden har ekspertisen. Hvad får man hos jer?

“Troværdig og relevant kommunikation uanset kanal. Der skal en ny, flydende tankegang til. En brief fra kunden og en bureaupræsentation to uger senere bliver aldrig den rigtige løsning, fordi man ikke har talt sammen undervejs. Vi deltager gerne i diskussioner, men ikke i pitches – man præsenterer efter fire uger en retning for kunden, uden løbende dialog? Det går ikke”, siger Vibeke Nannerup.

 

 

Kommentarer

  1. Held og lykke Vibeke, Olga og Christian. I er dygtige og rare og jeg ønsker jer alt det bedste!

  2. Interessant interview. Og set i lyset af dagens artikel i Børsen om “De kreative Bureauer” og deres manglende evne til både at vinde nye kunder og have en sund økonomi, vidner det om at bureauer der TØR møde os kunder på vores bane, får vores opgaver.
    Jeg har brug for effekt og forståelse for min forretning og nogle kreative øjne på hvordan vi løser vores kommunikative udfordringer. Ikke tom kreativitet. De dage er ovre.
    Som reklameindkøber bliver det vigtigt hvordan bureauerne organiserer sig (bredt syn på kommunikation) og nogle mere tidssvarende (åbne) processer. Håber de som tager chancen også lykkes!
    Pøj pøj.
    Joakim Andersen

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club