Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Interview: Lars Bastholm skal lede juryen i sommerens Cyber Lions konkurrence i Cannes, og han håber, at gode bud på anvendelsen af sociale medier er en af de ting, man kommer til at opleve. Desuden har han et godt råd til danske bureauer, der gerne vil deltage.

Lars Bastholm er blevet udstyret med en fornem rolle ved sommerens reklamefestival i Cannes. Han skal lede juryen i Cyber Lions konkurrencen, og det er formentlig første gang nogensinde, man oplever en dansker i den rolle.

Det er dog ikke unaturligt, at det netop bliver ham, der oplever den hæder. Lars Bastholm har for Framfab stået bag tre Grand Prix vindere for Nike, og blev på basis af det arbejde headhuntet til et job som kreativ chef hos AKQA i New York.

Hvad tror du, bliver den største udfordring i forhold til at få Cyber-konkurrencen til at fungere.

Den største udfordring bliver formentlig at etablere nogle fælles standarder for, hvad god digital markedsføring er. Er det kun ideen og eksekveringen? Eller er det også f.eks. medieplaceringen og resultaterne? Kan man skille tingene ad? Det bliver givet nogle af de ting, vi skal diskutere for at udstikke en fælles kurs.

Det er også en kompliceret kategori at dømme, da den indeholder alt fra bannere til mobil, virale film, spil og så videre. På mange måder vidt forskellige typer af kommunikation, som skal bedømmes retfærdigt og, ligegyldigt om det er rimeligt eller ej, vejes i forhold til hinanden. Men det er også hverdagen på digitale bureauer, så det er vel næppe en helt fremmed situation for juryen.

Et af diskussions-emnerne sidste år handlede om at drage grænser mellem de forskellige kategorier. Internet bevæger sig jo ind over alt andet. Hvordan ser du på det?

Hvert år kigger Cannes organisationen på kategorierne og spørger rundt i branchen om de er up-to-date og relevante for det arbejde, der bliver lavet på bureauerne. De bedste arbejder, som f.eks. sidste års HBO Voyeur og lanceringen af spillet Halo 3, blev belønnet i en række af kategorier, fordi de var de mest nyskabende og gennemtænkte i flere kategorier. Det er stadig forholdsvist sjældent at se så integrerede kampagner, hvor alle elementer er af høj kvalitet, så lad os se på resultatet til sommer og vurdere, om problemet er lige så stort som sidste år.

Men det er da ikke umuligt, at digitalt stille og roligt bliver en så integreret del af alle kategorier, at det på sigt bliver meningsløst, at have det som en separat kategori. Vi får at se.

Sociale medier snakkes der meget om – men har man knækket nøden at finde ud af, hvordan man kan bruge dem i markedsføringen?

Det er en af de ting, jeg håber at kunne svare bedre på efter Cannes. Jeg håber at komme til at se nogle smarte og gode tanker indenfor sociale medier.

Min personlige holdning lige nu er, at de fleste griber det helt forkert an. Sociale medier er alt for personlige til, at de fleste annoncører har noget værdifuldt at bibringe samtalen. Jeg tænker mere på det som en telefonsamtale. Hvem ville finde sig i at blive afbrudt midt i deres samtale af en annoncør. Nej vel? Men hvis man kan opfinde services, der hjælper folk til at få en bedre telefonoplevelse, for nu at fortsætte med den metafor, så som telefonsvareren og telefonkonferencer, så spiller man pludselig en værditilførende rolle i stedet for en afbrydende.

Kan Obama vinde en Cyberlion?

Ja da. Hvis de sender kampagnen ind, vil den blive vurderet på lige fod med alle de andre indsendte værker. Jeg tvivler dog på, at han ville dukke op for at hente sin løve, hvis kampagnen skulle vinde. Jeg tror, at han har lidt halvtravlt med at fikse de sidste 8 års idioti.

Men der er ingen tvivl om, at Obamas brug af digitale medier, alt fra iPhone sites til Twitter, er et skoleeksempel på, hvordan man kan få en politisk apatisk generation i tale ved at bruge de medier, de selv benytter sig af. Der var flere unge og førstegangsvælgere der stemte ved præsidentvalget end nogensinde før. Og selv om en del af det sikkert har med Bush-regeringens knap så heldige forvaltning af USA at gøre, så er der ingen tvivl om, at de unge vælgere også følte, at Obama forstod og talte til dem.

 

Har du et godt råd til de danske bureauer om, hvordan de skal tænke i forhold til Cyber-konkurrencen.

Juryen skal igennen mange tusind indsendte arbejder på meget kort tid. Hvis det ikke er aldeles umiddelbart fængende eller man skal have en del baggrundsviden for at forstå, hvorfor det er genialt, så vil jeg på det kraftigste anbefale at man bruger tid på at lave en video, der sælger arbejdet. Tænk på juryen som en kunde, der skal sælges til og læg lige så meget knofedt I det, som du ville gøre til et pitch.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club