De har leveret og har potentiale til mere: 5 digitale talenter

Peter Engholm
25@mail.dk

Martin Schultz stod bag den første digitale ungdomskonkurrence herhjemme. Her udpeger han et nyt kuld af den etablerede slags. For talent handler ikke kun om alder, men også om potentialet til at opnå endnu mere på sit felt.

Bureaubiz får atter en redefinering af talent-begrebet samt input til en håndfuld digitale profiler. 

Personen med overvejelserne og listen forneden er Martin Schultz, hvis evne til at spotte digitale talenter går godt 10 år tilbage. Han lancerede i 2013 DIA Future, der var første digitale ungdomskonkurrence herhjemme. Da var han direktør i det kreative digitale bureau Plant, som han stiftede sammen med Simon Dokkedal og Jens Søgaard. 

DIA Future var i en årrække en del af Danish Internet Awards og blev flere gange uddelt som showets finale.

”Jeg havde jo spottet AKQA og deres Future Lions nede i Cannes. Jeg vidste, at vi godt kunne drive sådan et initiativ og tænkte, at det både ville være sjovt og en god måde at positionere os over for talenterne og resten af branchen,” siger Martin Schultz.

Bureauet nøjedes ikke med at spotte talenterne: 

”I Plant ville vi skabe et miljø, der var anderledes, og vi var ikke bange for at uddelegere ansvar og vigtige opgaver. Vi ramte en god stime ved at ansætte talenter, der selv kendte de næste talenter på f.eks. DMJX og KEA. Tarik Arnautovic, Marcus Fuchs, Mathias Høst Normark og flere andre – også inden for udvikling og projektledelse,” siger Martin Schultz.

Tager en anden dimension med i talentbegrebet

Han er nu stifter og direktør i undervisningsvirksomheden Transmission, der blev lanceret i begyndelsen af året med ”fokus på hands-on, heldags-workshops omkring banebrydende teknologier og temaer”. Første serie af workshops handler om Generative AI. Deltagere kommer ikke kun fra virksomheder som Ørsted, DSB og DR, men også bureaubranchen.

”Jeg oplever bureaubranchen presset talentmæssigt fra techvirksomheder og startups, som Pleo, der ser talentrekruttering og -udvikling som en kernekompetence, der er sat i system med meet-ups og hackathons. Startups og SaaS-virksomheder har også været gode til at kommunikere vision og purpose. Og mastodonter som Lego og Maersk hyrer digitale talenter, som enten kommer fra eller kunne have være landet i bureaubranchen.”

Martin Schultz lancerede en digital ungdomskonkurrence, men i 2023 trækker han lidt fra det ungdommelige og tager en anden dimension med i talentbegrebet:

”I bl.a. sportens verden og uddannelsessystemet hænger talent klassisk sammen med alder. Det er heller ikke forkert, men for mig handler talent også, at man fortsat har et potentiale for at opnå noget langt større inden for sit felt. Altså en vilje til at blive ved,” siger Martin Schultz. 

Digitale talenter – præsenteret af Martin Schultz

Simone Fløcke Stevenson, vice president, API Investment Project Office hos Novo Nordisk
Jeg kan sagtens forestille mig, at Simone lander i de allerøverste lag af Novo Nordisk. Jeg arbejdede sammen med hende i to-tre år i Plant, mens hun læste på CBS. Hun viste allerede da analytisk styrke og kommunikerer klart og tydeligt. Hun har gode lederevner, og jeg har fulgt hendes karriere i Novo og er meget imponeret.

Mads Thines, tech lead hos Kompasbank
Jeg arbejdede sammen med Mads hos NoA Ignite og oplevede friske tanker, stort gå-på-mod og et højt ambitionsniveau. Det gælder teknologiske platforme, arbejdsmetoder og forbedringer til udviklingsprocesser. Uanset om han kan lokkes retur til bureaubranchen, er jeg spændt på at se, hvad han kan drive talentet til.

Kasper Junge, machine learning engineer hos SEO.ai
Kasper er netop skiftet fra Ekstra Bladet til SEO.ai, som er en dansk tech start-up. Han er forperson for Danish Data Science Community – en nystiftet forening inden for AI og data science. Han er utrolig aktiv, udadvendt og taler om teknologi på sin YouTube-kanal, som gæst på et utal af podcasts, og som foredragsholder. Han er god til at forklare avancerede koncepter, og det er en særdeles relevant evne.

Danni Dromi, selvstændig data scientist, foredragsholder og underviser hos Transmission
Danni er uddannet datalog fra Københavns Universitet. Tidl. data scientist hos GroupM og er nu konsulent og foredragsholder inden for især generativ AI, som han har arbejdet med i mange år, inden det blev mainstream. Han underviser også i Improv Comedy og er i det hele taget et godt eksempel på en generation af mere udadvendte udviklere og teknologer.

Esben Colstrup Hindhede, user experience director hos Hello Monday
Esben har været en del af Hello Monday siden 2012 og en nøglefigur i innovative og prisvindende løsninger, produkter og digitale oplevelser fra især Google. Han underviser på DMJX og KEA i bl.a. interaktiv storytelling, digitalt design, arbejdsmetoder og kreative processer. Du spotter ham ikke på store armbevægelser, men på seriøs attitude, store faglighed og evner inden for digitale brugeroplevelser, der er i en liga for sig selv.