De hjemløse vælger bureau

Peter Engholm
25@mail.dk

Hus Forbi har fået et nyt digitalt hjem. Det snart 20 år gamle blad-initativ har valgt et 2 år gammelt bureau til opgaven.

Hus Forbi udkom første gang i august 1996 i forbindelse med FN’s internationale fattigdomsår, og Københavns status som europæisk kulturby. Avisen og projektet skal skabe debat og dialog om og med hjemløse og socialt udstødte, som typisk ikke kommer til orde i medierne, og det samtidig de hjemløse sælgere mulighed for at tjene deres egne penge og have noget at stå op til.

Og nu kan de altså stå op til et nyt digitalt hjem, i form af det relancerede husforbi.dk, som er udviklet i samarbejde med det digitale bureau Magic People Voodoo People.

Sekretariatsleder hos Hus Forbi, Rasmus Wexøe Kristensen, siger:

”Vi skal øge den digitale tilstedeværelse, og vi håber vores nye site, sammen med vores meget velfungerende facebookside med over 55.000 følgere, kan være fundamentet for den proces, vi forsat vil udbygge de kommende år. Hus forbi handler om meget mere end, at hjemløse og socialt udsatte kan tjene lidt ekstra penge. Identitet, ejerskab og fælleskab er nøgleord for de mange aktive hus forbi-sælgere. Disse værdier afgør, om ‘det kan betale sig at arbejde’”

For Magic People Voodoo People er projektet i høj grad skabt ud fra ønsket om at balancere de normalt mere kommercielle projekter med projekter med umiddelbar samfundsmæssig relevans.

Asbjørn Poulsen, strategisk direktør på bureauet, fortæller, at det ikke er et pro bono projekt:

“Men det er et projekt, vi går ind i med hjertet, og vi har glædet os til lanceringen. Det er en særlig ære at få lov hjælpe med at skabe opmærksomhed om så sympatisk et projekt, og vi var aldrig i tvivl om, at det var en opgave, vi måtte tage ind.”

Han suppleres af kreativ direktør, Søren Smidt:

”Projektet Hus Forbi handler om mødet med sælgerne, om at mindske afstanden mellem dem og os, og om at skabe en gensidig respekt og forståelse. Det skal sitet naturligvis afspejle, og derfor har sælgerne fået en central placering, og der er gjort meget ud af at skabe loyale og ægte portrætter, som sitet har som omdrejningspunkt.”