Blandt reklamebranchens mange fordele er, at der ikke altid skeles stringent til anciennitet, når opgaverne for de store kunder skal fordeles. Havde det været tilfældet, så havde Carl Fredrik Jannerfeldt ikke haft en kinamands chance.
Med blot to års brancheerfaring har den svenske tekstforfatter suget grundigt til sig ved årets mest betydningsfulde reklamepriser – det er sket via hans bidrag til Nokia og Farfars kampagne “The World’s Biggest Signpost”.
De i alt 14 priser ved 6 shows, bl.a. guld i både Cannes og Clio, indbringer Jannerfeldt en 9. plads over de mest vindende tekstforfattere i 2010.
Og lad os bare være poetiske og kalde ham nordlyset, for han er eneste nordiske repræsentant på listerne fra Creativity-online, som hvert år sammentæller resultaterne for reklamebranchens syv mest betydningsfulde award-shows – fordelt på bureauer, netværk, tekstforfattere, ADere, kreative direktører, produktionsselskaber, instruktører og annoncører.
På listen over de mest vindende bureauer er Wieden + Kennedy suværent i toppen – hjulpet pænt på vej af bl.a. Nike Livestrong-kampagnen og Old Spice med “The Man Your Man Could Smell Like”.
En lige så klar nr. 2 er BBDO, New York, der fortsat formår at skabe prisvindende opmærksomhed for kabel-tv netværket Home Box Office. De mange priser til HBO gør ejeren, Time Warner, til årets mest vindende annoncør, tæt forfulgt af Nike og Procter & Gamble.
Førnævnte Jannerfeldt er, oven på Farfars lukning, kommet til netop BBDO New York. Samtidig topper BBDO listen over de mest prisvindende netværk, foran TBWA og Y&R,
Se hele listen – med links til størstedelen af de vindende værker – her.