The M List: Overfladisk blær eller solidt karriereboost?

Niels Christiansen,
journalist

The M List er et koncept, der tilsyneladende gavner alle involverede. Og involverede er der mange af: 200 marketingprofiler, der hvert år bliver løftet op på marketingolympen som klassens bedste af et marketingmagasin, et strategifirma og et headhunterbureau. Alle er glade, på nær kollegaerne på LinkedIn.

I disse dage overvejer Ole Madsen, der er senior vice president i Spar Nord, om han skal invitere sin chef på en basse. Ole Madsen har netop sammen med 199 andre landet rundt fået et brev fra Markedsføring, der meddeler, at han er kommet i første division inden for feltet markedsføring. Han er kommet på The M List.

Han er en af de udvalgte.

Det er et ridderslag inden for branchen, og Ole Madsen gør klogt i at invitere sin chef på en basse og orientere ham om succesen.

Det mener Dagmara Breinholst, der er manager for vikarer og rekruttering i headhunterbureauet Randstad.

»Det er synd, hvis folk, der er kåret på en talentliste, ikke gør opmærksom på det. Her tænker jeg især på LinkedIn og på deres CV. Her skal man da selvfølgelig gøre opmærksom på, at man er blandt nominerede og blandt de bedste i branchen,«mener hun.

Hun arbejder til dagligt med at rekruttere folk inden for marketingbranchen, men har aldrig set, at nogen har nævnt The M List på deres CV. Men hun understreger, at lister som The M List er interessante for HR-branchen.

»Alt, der har noget med talent og folk, der er i særklasse, eller nogen, der har vist noget ud over det ordinære, den slags er interessant,« siger Dagmara Breinholst.

Det kan godt være, at The M List endnu ikke figurerer særlig meget på CV´erne, men på de sociale medier er der livlig trafik, når brevene til de udpegede supertalenter bliver postet.

Det vender vi tilbage til.

“I takt med, at brevene om udtagelsen til The M List lander i brevsprækken hos 200 udvalgte kandidater, stiger irritationen og drillerierne på især LinkedIn.”

»Det er supersvært at vælge de rigtige ud«
I år er det fjerde gang, at et vinderhold er udpeget til The M List, der dermed er ved at bide sig fast i markedsføringsbranchen.

»Vi var tre parter, som gik sammen og drøftede muligheden for at skabe The M List. Jeg er en af de tre musketerer. Thomas Wahl fra Dansk Markedsføring er den anden og Klaus Markholt-Hansen fra Holm Marcher & Co. som den tredje,« forklarer Morten Kjær, der er CEO i strategihuset Clay.

Visionen var at skabe en platform, hvor »mange kunne fagligt inspirere mange andre«med de ting, de gik og lavede.

»I vores branche, der kender vi hinanden, og derfor lytter man også til hinanden og interesserer sig for, hvad vi hver især arbejder med. Og så ville vi godt hylde de omkring 200, som man hvert år kunne sige, er de bedste,« siger Morten Kjær, der er helt med på, at selve udvælgelsen af de 200 kandidater er problematisk:

»Det er supersvært at vælge de rigtige ud, og vi går vældigt grundigt til værks med udgangspunkt i vores viden og research. Og så har vi et advisory board på tre stærke eksterne profiler, der også dømmer med. Advisory boardet udskiftes hvert år. Det kan aldrig blive 100 % korrekt, men vi kan i hvert fald trygt sige 200 af de allerdygtigste markedsføringsfolk på tværs af de faggrupper, som vi dækker.«

LinkedIn blev træt af selvpromovering
I takt med, at brevene om udtagelsen til The M List lander i brevsprækken hos 200 udvalgte kandidater, stiger irritationen og drillerierne på især LinkedIn. De glade udvalgte poster deres nyvundne succes på de sociale medier, og nogle gange fører dette til modreaktioner på de evigt kommunikerende sociale platforme.

De kilder, som Bureaubiz har talt med, afviser alle, at der ligger andet end sjov bag deres kritiske kommentarer. Flere understreger, at de synes, at The M List er en god ide.

Lasse Vakgaard, CPO & partner i Hello Great Works, lagde en parodi på The M List på LinkedIn, men også han pointerer, at det var sjov med venner og kollegaer, der var optaget på listen.

»Jeg synes, det er fint, at dygtige branchefolk bliver hædret, så der ligger ikke noget dybere i det end som så,«understreger han.

Lars Hedegaard Pedersen, er journalist & business analyst og står bag bloggen Agencia.dk, lagde en ironisk post ud på LinkedIn omhandlende The M List.

»Jeg er ret overvældet over, at et opslag, der er skrevet med et glimt i øjet, kan vække så stor interesse. Men samtidig overrasker det mig, hvor alvorligt enkelte personer har taget det. Det er jo ikke en Clio eller Cannes Lions Award, men som bekendt en liste over branchens såkaldte topfolk. Hvem, der er udvalgt eller ikke udvalgt, stiller jeg mig ikke til dommer for. Det kan alle have en holdning til,« siger Lars Hedegaard Pedersen.

Han er sikker på, at de fleste har fattet pointen og godt kan se, at der er mere selvpromovering end reel anerkendelse i at poste billeder af breve med et påtrykt navn på LinkedIn.

»Flere personer har også efterfølgende været ved tasterne og sendt en anerkendende bemærkning, hvilket bekræfter mig i, at der er noget om snakken – også blandt folk, som ganske givet er at finde i den øverste ende af listen,« siger Lars Hedegaard Pedersen.

Ole Madsen har også bemærket interessen, da han lagde sin ”udnævnelse” ud på SoMe.

»Jeg kan godt mærke, at det er blevet hypet lidt i år, hvem der er blevet optaget på listen; der har været en del opmærksomhed på de sociale medier. Ikke mindst fordi jeg selv har lagt noget ud. Så der har da været en del trafik på LinkedIn,« siger Ole Madsen.

“Morten Kjær er i dag stolt og tilfreds med The M List og stolt over at have skabt selve konceptet. Et koncept, der har skabt en win-win-situation for alle parter.”

Men selvom der kan falde ironiske og drillende kommentarer, så skal man ikke holde sig tilbage, mener Dagmara Breinholst.

»Vi taler om, at man skal sælge sig selv til kurs 100. Der kan man booste sin egen profil og karriere højere op, hvis man er med på sådan noget som The M List.«

Hun mener ikke, at talenter, der er kommet på The M List, skal holde sig tilbage på fx LinkedIn for at gøre opmærksom på udtagelsen. Men hun understreger, at det selvfølgelig skal gøres i de rigtige doseringer.

»Jeg kunne sgu godt selv tænke mig at komme på listen«
Morten Kjær er i dag stolt og tilfreds med The M List og stolt over at have skabt selve konceptet. Et koncept, der har skabt en win-win-situation for alle parter.

Det er en alliance mellem Markedsføring, der skal holde deres medlemmer glade og hverve nye medlemmer, så er der et strategifirma, der gerne vil udvide deres marked igennem de 200 mennesker, og så er der et headhunterbureau, som kigger rigtig meget på de personer, som de selv sætter i cirkulation i markedet.

Morten Kjær erkender gerne, at The M List ikke er et rent socialfilantropisk projekt.

»Dansk Markedsføring – som jo er M Lists primære afsender – vil gerne skabe værdi for deres medlemmer, Holm Marcher & Co. er specialister i medarbejdermarkedet inden for markedsføring og vil gerne holde sig orienteret om det, og vi hos Clay, vi benytter da også det her til at holde vores viden på området ajour – det er klart,« siger Morten Kjær.

Men The M List er ifølge Morten Kjær ikke udelukkende ment som et markedsføringstiltag for Clay, og han mener, at især Clay er »ret ydmyge« omkring deres deltagelse i projektet.

Hvad end motivet for listen er, så er Morten Kjær så tilfreds med The M List, at han godt selv ville figurere på den.

»Hvis jeg ikke var en del af initiativgruppen, så kunne jeg sgu godt tænke mig selv at komme på The M List. Jeg ville da være ked af, hvis jeg ikke var der. Men det kan jeg ikke. Jeg plejer at sige til dem, der kommer på listen: ”Det skal du være glad for, fordi det er et godt selskab at være i”,« siger Morten Kjær.

I Spar Nord sidder Ole Madsen og spekulerer på, om han skal flashe den nylige heltekåring. I Nordjylland går man normalt stille med dørene og beholder benene på jorden, men:

»Jeg har ikke talt så meget om det med min chef, men det kunne da godt være jeg lige skulle give en basse en dag for lige at gøre opmærksom på mig selv,« siger han.