En lang debat-tråd om at få dansk kreativitet ud af dødvandet bliver efter sommeren til et stort arrangement. Det sker takket være et målrettet initiativ fra Creative Circle.
Det begyndte for to dage siden med, at McCanns nordiske chef, Matias Palm-Jensen, i en artikel på Bureaubiz undrede sig over, at kreativiteten i dansk reklame halter bagefter – sært, nu hvor Danmark har kreativitet i verdensklasse, når det gælder design, film og madkunst.
Han mener, at det er accounts og kunder, der er noget galt med: Kreativitetens kraft anerkendes ikke, og resultatet kan ses hos bureauerne: ”Jeres mappe stinker,” som Palm-Jensen siger.
Den kradse, men kærlige kritik blev taget konstruktivt op af en meget lang række debattører på Bureubiz – for diskussionen gik på, hvad vi kan gøre, og ikke på, at ham der Palm-Jensen er da også bare dum.
Og tråden gribes i luften af Creative Circle:
”Creative Circle vil gerne skubbe debatten videre – og bakke den op. Vi har den store sal, Pressen i Politikens Hus, på hånden den 12. september. Det oprindelige arrangement flytter vi til fordel for denne debat,” siger Niels Heilberg, der er formand for Creative Circle.
Han tilføjer:
”Der skal en revolution til i dansk reklame-kreativitet, og den kommer ikke ved at pege fingre, men ved at pege på konkrete tiltag. Vi skal understrege alt det, som kreativitet kan tilføre, og vi skal italesætte – og igangsætte – kreativiteten som drivkraft i virksomhedernes forretning.”
Creative Circle lægger op til et halvdags-arrangement – med arbejdstitlen “Ny dansk kreativitet” – hvor et panel vil fokusere skarpt på det målrettede og løsningsorienterede.
Der er ifølge Niels Heilberg på kort tid kommet tilsagn fra bl.a. Jens Jermiin, Carlsberg, Jacob Kamp Rosendahl, DR, Hanne Feldthus, Søren Christensen, Robert/Boisen, Mette Hørdum, Naked og Kim Jong Andersen, Adtomic. Dertil kommer input fra bl.a. svensk og norsk side, idet de to lande til stadighed demonstrerer stærk kreativitet på reklamesiden.
“Panelformen vil være inspireret af Cannes, fra Innovation Lions, hvor man står på mål for sin holdninger/handlinger i 10 min., for derefter at blive udfordret af panelet,” siger Niels Heilberg.
Men indholdet vil ikke være Cannes-inspireret som sådan:
“Diskussionen kommer til at handle om branchens og kreativitetens fremtid og ikke om priser. Ligesom det er vigtigt at få alle spillere med, både internt på bureauerne med de forskellige roller, og de forskellige bureau-typer og annoncører. Alle spillere, der i fællesskab skal skabe en bevægelse, der kan skubbe Danmark den rette retning,” siger Neils Heilberg.
Han oplyser, at dagen afsluttes med at lave et manifest, som “branchen og alle dens aktører kan bruge som fyrtårn på den videre færd”.