Den amerikanske valgkampagne kan lære Mad Ave om big data

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Big Data blev brugt intensivt i den amerikanske valg-kampagne, og det fremhæves som noget af det reklame- og marketingfolk kan lære af valgkampen.

Vi har hørt det flere gange i den sidste tid: Big Data er det nye sort. Og i den netop overståede amerikanske valgkamp blev det igen understreget.

Begge præsidentkandidater brugte data i stor stil og netop dette fremhæves af det amerikanske medie AdAge blandt de ting, som Madison Ave kan lære af valget.

Både Romney og Obamas kampagneteams brugte en blanding af offline og online data til at få fat i sandsynlige stemmer i svingstaterne, så de kunne overtale dem til at gå hen og stemme.

Eksempelvis krydsede Obamas kampagneteam meldinger, der kom ind fra fundraisers og kampagnemedarbejdere ude i marken, opinionsmålinger, forbrugerdatabaser og mobile samt sociale medie-kontakter med lister over demokratiske vælgergrupper i de amerikanske sving-stater.

Via den sammenkobling fandt man f.eks. ud af, at  det var en god ide at købe reklametid ved tv-programmet ’Sons of Anarchy’, der handler om en mand i 30’erne, der kæmper om at finde en balance i sit liv mellem at være blevet far og have lyst til at bruge tid i motorcykelklubben.

Udover at det var langt mere effektivt at reklamere i nærheden af specifikke programmer, var det også meget billigere end at gå nationalt.

Også Romneys team brugte data til at få fat i spanske mødre, der sandsynligvis ville stemme republikansk, og som ville være svære at få fat på gennem tv-reklamer.

Mange af tiltagene var meget simple.

For eksempel foreslog Obamas kampagnegruppe Faceboook-brugere at finde ud af, hvor mange af dem, der havde det samme fornavn som dem selv, som tidligere havde stemt. Hvis man fulgte linket og tillod at det blev connected til ens Facebook konto, bad Obamas team brugeren om at kontakte en liste af venner i svingstaterne for at få dem ud og stemme.

Kilde: Ad-Age. Læs hele artiklen her.