Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Cox Copenhagen satte selv Metro på sporet af at insource produktionen, som marketingdirektøren ser store fordele i.

Der er betydelige fordele ved at insource produktionen af tilbudsaviser. Det mener i hvert fald varehuset Metros øverste marketingansvarlige, Morten Stryhn.

Det ironiske er, at erkendelsen blev skabt af reklamebureauet Cox, som for blot et år siden overtog produktionen.

Metro blev en meget stor kunde hos bureauet, og da Metro for relativt kort tid siden så valgte at trække produktionen ind til sig selv førte det til, at Cox Copenhagen gik konkurs (læs historien om “Stor kunde tog livet af reklamebureau“).

“Det var Cox selv, som satte os på sporet af insourcing, da vores to primære kontaktpersoner forsvandt fra hverdagen. Camilla Pedersen, som hentede os til bureauet, skiftede til et andet bureau og Christian Tramp (adm. dir., red.) blev sygemeldt over længere tid, hvilket viste os, at bureauet var båret meget af disse to, og at disse to var grunden til, at tingene trods alt lykkedes,” siger Morten Stryhn og fortsætter:

“Selv om hverken Camilla eller Christian var med på holdet, da Cox lukkede, er det stadigvæk ærgerligt, og jeg er ked af, at andre dygtige mennesker nu skal finde nyt job.”

Morten Stryhn sidder dog med en klar oplevelse af at opnå betydelige fordele ved at insource produktionen. Han opgør fordelene således:

  • Mere kontrol med produktionen herunder færre fejl
  • Kortere produktionstid, da grafikere og indkøbsassistenter sidder under 100 m fra hinanden
  • Færre led i processen, som både medfører færre fejl og kortere produktionstid
  • Dedikerede personale, som forstår tilbudsaviser og er en del af Metro Cash & Carry
  • Spare tid i faktureringsdelen, hvor der blev brugt betydelige ressourcer på at gennemgå fakturaer

“Som bonus har det også betydet en besparelse på omkring 40-50 pct., hvilket primært skyldes færre mennesker i processen og en mere realistisk lønramme til de mennesker, som udfører arbejdet,” siger Morten Stryhn og fortsætter: 

“At lave en tilbudsavis er meget anderledes end f.eks. branding-kampagner og kundemagasiner. Tilbudsaviser handler om tilbud og tilbud. Fokus er altså på at vise varen med en god pris, hvor helten er prisen. Det er i denne proces, at jeg møder forskelligheder, når jeg har talt med traditionelle reklamebureauer, da de har svært ved at se, hvorfor fokus skal være en lille firkantet boks med et tal i. Herudover har der været manglende forståelse for, at en tilbudsavis ofte kun læses en gang og er trykt på tyndt genbrugspapir.”

Han fremhæver desuden, at der er sket en klar forbedring i forhold til fokusområder, produktionshastighed og dedikation.

“Bare det faktum, at indkøbere sammen med marketingkoordinatoren og grafikere kan tilrette elementer og sider sammen på kort tid, er et stort skridt i den rigtige retning, og et sted, hvor vi kan spare meget tid,” siger Morten Stryhn.

Kommentarer

  1. Hvor er verden dog forunderlig. Tænk, at der en reklamekøber, der har fundet ud af, at når “fokus skal være en lille firkantet boks med et tal i”, så kan man lige så godt lave tingene selv.

    Hvis man nu tænkte den anden vej, og rent faktisk udsatte sine kunder for noget, der både var interessant, anderledes og ikke mindst var fra en afsender, der virkelig ville noget med sin forretning – og dermed med sin markedsføring – så kunne det måske endda ende med, at der var en fremtid for en stor del af den fysiske detailhandel?

  2. Morten Stryhn, du burde ha’ fået sparket for længst. Sandheden er, at COX ikke er det eneste reklamebureau, du og dine ligesindede har forpestet med jeres inkompetence. Måske den kære journalist vil finde det interessant at undersøge, hvorfor det er, at 9 ud af 10 reklamebureauer vil ikke røre Metro med en ildtang. Metro er færdig i reklamebranchen.

  3. Man må da respektere, hvis kunden har vurderet at de ligeså godt kan styre rentegnere selv, men et Inhouse bureau som leverer høj kvalitet kommer til at mangle en dygtig kreativ direktør, for sådan en kunne aldrig drømme om at søge In House i Metro.

    En sjov kommentar at prisen er helten, for da kun hvis den er god i forhold til produktet, og således er vi tilbage til, at produktet altid vil være helten. Det kan ikke hverken gradbøjes eller diskuteres.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club