Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

Når Danmarks nye akvarium åbner, skal app’en være oplevelsesudvidende og matche bygningens arkitektur, ”der er i verdensklasse”. Projektlederen er landskendt, bureauet er lille og fra Aarhus.

Dronning Margrethe klipper torsdag den 21. marts snoren til Den Blå Planet – det nye, flyttede og opgraderede Dannmarks Akvarium. Når saksen er afleveret, vil majestæten næppe overraske nogen, hvis hun tager en smøg frem – en smartphone, derimod, ville overraske.

Men ambitionen – fra Den Blå Planet til alle os med rødt blod – er, at smartphonen – iPhone og Android (samt iPad, ikke at forglemme) – skal bruges til at udvide oplevelsen.

Det sker med en app, som syvmands-bureauet iDeal Development i Aarhus står bag. App-bureauet blev valgt i konkurrence med fire bureauer.

”Der var ingen tvivl hos os – alle var enige om, at iDeal Development havde den mest visionære tilgang til opgaven,” siger Per Fløng, der er app-projektets tovholder hos Den Blå Planet.

”Den Blå Planet er arkitektur i verdensklasse, og med lys og lyd skabes indtrykket af at gå på havbunden. Dette skal app’en matche, så lækker skal den være. Dertil kommer substansen – både alt det praktiske, hvor app’en skal kunne alt det, en hjemmeside kan, og alt det, der tager brugeren ned til livet under fladen,” siger Per Fløng.

Og jo: Det er dén Per Fløng – i over 10 år på TV 2 som meteorolog og siden fotograf.

”Jeg er uddannet biolog – og interesserer mig for evolutionsbiologi, altså læren om, hvor fiskene ser ud og gør, som de gør. Der ligger historier i fagligheden, og det er netop fagligheden, der skal formidles fængende,” siger Per Fløng.

Han tilføjer:

”App’en byder på SuperEksperten, der består af 35 artikler, så den, der har smugkigget hjemmefra, kan øse ud af sjov, interessant viden. Der er 18 videoer, brug af QR-koder og menupunktet ”Gå i dybden”, der gør oplevelsen interaktiv, bl.a. via mobilen stopur, rystefunktion og kamera.”

Hos iDeal Development supplerer Business Developer, Kasper Thomsen:

“En af vores kreative ideer var Gå I Dybden, der henvender sig til børn og unge. Der er bl.a. spil-elementer ved forskellige akvarier og stationer rundt omkring på Den Blå Planet, der forener læring og leg. Derudover bruger vi augmented reality, som vi tror på bliver rigtig stort i 2013. Hardwaren i smartphones er til det nu, og det giver nogle helt unikke muligheder.”

Per Fløng karakteriserer app’en som ambitiøs, men tiløjer, at ambitionerne ikke stopper her:

”App’en har været svær at lave, og nu er vi spændt på, hvordan publikum tager imod den. Vi har flere ting liggende i skuffen, og ambitionen er at tage app’en til version 2.0,” siger Per Fløng. 

Kommentarer

  1. Appen må være på trapperne nu, den blir et hit. Glæder mig til at bruge den.

    Mvh Liselotte Gyvelsø
    Healingmassør
    Nlp Samtaleterapeut

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club