Bureau skaber ambitiøs app til Den Blå Planet

Peter Engholm
25@mail.dk

Når Danmarks nye akvarium åbner, skal app’en være oplevelsesudvidende og matche bygningens arkitektur, ”der er i verdensklasse”. Projektlederen er landskendt, bureauet er lille og fra Aarhus.

Dronning Margrethe klipper torsdag den 21. marts snoren til Den Blå Planet – det nye, flyttede og opgraderede Dannmarks Akvarium. Når saksen er afleveret, vil majestæten næppe overraske nogen, hvis hun tager en smøg frem – en smartphone, derimod, ville overraske.

Men ambitionen – fra Den Blå Planet til alle os med rødt blod – er, at smartphonen – iPhone og Android (samt iPad, ikke at forglemme) – skal bruges til at udvide oplevelsen.

Det sker med en app, som syvmands-bureauet iDeal Development i Aarhus står bag. App-bureauet blev valgt i konkurrence med fire bureauer.

”Der var ingen tvivl hos os – alle var enige om, at iDeal Development havde den mest visionære tilgang til opgaven,” siger Per Fløng, der er app-projektets tovholder hos Den Blå Planet.

”Den Blå Planet er arkitektur i verdensklasse, og med lys og lyd skabes indtrykket af at gå på havbunden. Dette skal app’en matche, så lækker skal den være. Dertil kommer substansen – både alt det praktiske, hvor app’en skal kunne alt det, en hjemmeside kan, og alt det, der tager brugeren ned til livet under fladen,” siger Per Fløng.

Og jo: Det er dén Per Fløng – i over 10 år på TV 2 som meteorolog og siden fotograf.

”Jeg er uddannet biolog – og interesserer mig for evolutionsbiologi, altså læren om, hvor fiskene ser ud og gør, som de gør. Der ligger historier i fagligheden, og det er netop fagligheden, der skal formidles fængende,” siger Per Fløng.

Han tilføjer:

”App’en byder på SuperEksperten, der består af 35 artikler, så den, der har smugkigget hjemmefra, kan øse ud af sjov, interessant viden. Der er 18 videoer, brug af QR-koder og menupunktet ”Gå i dybden”, der gør oplevelsen interaktiv, bl.a. via mobilen stopur, rystefunktion og kamera.”

Hos iDeal Development supplerer Business Developer, Kasper Thomsen:

“En af vores kreative ideer var Gå I Dybden, der henvender sig til børn og unge. Der er bl.a. spil-elementer ved forskellige akvarier og stationer rundt omkring på Den Blå Planet, der forener læring og leg. Derudover bruger vi augmented reality, som vi tror på bliver rigtig stort i 2013. Hardwaren i smartphones er til det nu, og det giver nogle helt unikke muligheder.”

Per Fløng karakteriserer app’en som ambitiøs, men tiløjer, at ambitionerne ikke stopper her:

”App’en har været svær at lave, og nu er vi spændt på, hvordan publikum tager imod den. Vi har flere ting liggende i skuffen, og ambitionen er at tage app’en til version 2.0,” siger Per Fløng.