Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

&Co har lavet tv-reklamerne, mens det er et PR-bureau, der har løftet universet over i både bogens og den digitale verden.

På mange måder ligner et bogprojekt, der udspringer af Den Gamle Fabriks tv-reklamer prototypen på, hvad mange annoncører efterspørger: kreative ideer, der kan fungere i flere forskellige medier og forskellige bureauer, der samarbejder eller bidrager til at løfte de kreative ideer højere op.

Udgangspunktet er de tv-reklamer om bærfolket, som &Co har skabt (se en her).

PR-bureauet Essencius var udpeget til opgaven at aktivere universet, og her udviklede man en ide om at udvikle tv-reklamerne til egentlige historier.

“Vi synes, der var så mange muligheder for story-telling i reklamerne, at vi begyndte at arbejde med ideer til at udvikle historierne,” fortæller Gaute Parbo Niemann fra Essencius.

Resultatet blev, at man fik børnebogsforfatteren Lene Kaaberbøl til at bruge reklamefilmene som forlæg for en bog, og den udkommer i denne uge i samarbejde med forlaget Alvilda.

Men samtidig er projektet aktiveret i den digitale verden. Produkterne fra Den Gamle Fabrik vil rumme en QR-kode, som man kan bruge til at få historien ind på sin iPhone, Android eller iPad (se her). Desuden kan man få læst historierne op af tv-værten Sebastian Klein.

Aktiveringen i handlen er sket i samarbejde med Ogilvy, der er trade-bureau for Den Gamle Fabrik.

“Det er nok de færreste tv-reklamer, der bliver afsæt for et regulært bogprojekt, men vi var overbeviste om, at Bærfolket kunne fungere som rammen for en traditionel børnefortælling af høj kvalitet. I en tid hvor udbuddet af computerspil og tv-underholdning til børn er højt, synes vi samtidigt, at klassisk historiefortælling er det helt rette match til Den Gamle Fabriks kerneværdier,” siger Maja Fogt Jørgensen, produktchef ved Den Gamle Fabrik.

Lene Kaaberbøl, der er kendt for sine serier ‘Vildheks’ og ‘Skammerens Datter’ og lige nu spås et stort internationalt gennembrud med krimien ‘Drengen i kufferten’, har skabt fire fortællinger, der følger jordbærpigen Dug. Sammen med sin lillebror Remus tager hun på eventyr i bærfolkets rige, hvor man rider på pindsvin og høster bær, men også kan møde farlige væsner som Nældekongen og Skimmelheksen. Målgruppen er børn i alderen ca. 4 – 11 år.

“Universet omkring bærfolket lægger op til gode historier, og jeg synes, at muligheden for at fortælle på andre litterære platforme end de traditionelle er vigtig at gribe. Gode historieoplevelser er ikke længere begrænset til bøger og biblioteker i traditionel forstand, men kan lige så vel optræde på låget af et marmeladeglas eller på en telefon. Børnelitteratur skal ud og møde familierne, der hvor de er, og det prøver vi nu i samarbejdet med Den Gamle Fabrik”, siger Lene Kaaberbøl.

Fortællingerne er illustreret af Anders Walter.

Kommentarer

  1. Morsomt eftersom filmene tydeligt er inspire-
    ret af Elsa Beskows legendariske børnebog
    “Putte i Blåbærskoven” – som nu “goes full
    circle”. Men det bliver det hele jo ikke nødven-
    digvis ringere af…

  2. I al beskedened.
    Hele konceptet med bærfolket og ideen med at udgive det som en børnebog er udviklet af & Co.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club