Den gode nyhed: Andre brancher er mere upopulære end reklame og PR

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Amerikanske reklamefolks image er nogenlunde intakt, mens krisen har været dyr for andre.

Hvis amerikanske reklame- og PR-folk i den kommende tider møder folk fra banker, medicin eller olie-branchen, så kan de godt tillade sig at knejse lidt med nakken.

Ikke fordi deres omdømme i den amerikanske befolkning er væsentligt forbedret – mere fordi de klarer sig bedre end de andre.

Specielt bank-sektoren har oplevet er markant fald fra en positiv netscore på 32 pct. til nu en negativ netscore på 28.

Der er tale om forskellen mellem dem, der vurderer branchen positivt og dem, der vurderer negativt, og her lyder tallene for reklame- og PR således:

  • 6 pct. meget positiv
  • 27 pct. noget positiv
  • 25 pct. noget negativ
  • 11 pct. meget negativ

Det giver altså en negativ netscore på 3. Olieindustrien har en negativ netscore på 43, mens medicins er -16.

De brancher, der klarer sig bedst, er computer (+49), restauranter (+46) og landbrug (+35).

Kilde: Gallup og Adweek