Af Peter Engholm 25@mail.dk

Niels Drevsholt er ny creative director på Par No 1 i Aalborg, men ny er han ikke. De 23 år i reklamebranchen overgås kun af hans musikalske historie, der rummer fem Melodi Grand Prix’er.

Det er blevet til en shortliste-placering i Cannes Lions, men også hele fem nomeringer i det danske Melodi Grand Prix – altså at få sange udvalgt til dysten på tv. Startende i 1983 med Gi’r du et knus og kulminerende i 2006, hvor Twist of Love vandt.

Niels Drevsholt, der for nylig blev udnævnt til creative director i Par No 1, Aalborg, har en usædvanlig fortid. Også selv om pop og reklame ikke nødvendigvis ligger langt fra hinanden.

Du har sagt, at en popsang fortæller en historie på tre minutter. Man bygger et univers op – og får det forløst. Det lyder som en kreativ kampagne …

“Det er de samme mekanismer. I al fald forstået sådan, at dit budskab skal fænge og vække interesse. Reklamen og poppen skal have folk i tale. De skal stoppe op og blive interesseret i at høre mere. Og det er ikke gjort med at skære ind til benet. Noget meget informativt fænger ikke nødvendigvis. Jeg tror, det var Peter Wibroe, der har sagt, at budskabet ikke er set, førend det er set med hjertet,” siger Niels Drevsholt.

Før pop og reklame var han skolelærer i en håndfuld år, og var glad for det, men han havde også en ambition om at lave plader.

“Og i 1983 stod jeg med denne mulighed sammen med Snapshot. Jeg producerede plader og arbejde som professionel sangskriver i 4-5 år, og det var nok … og for meget. 70 dage i studiet i rap, hvor man lærer fænomenet studiekuller at kende, var hårdt – særligt i forhold til min familie,” siger Niels Drevsholt.

Han var således i markedet for noget nyt, da Marketing Nord søgte en reklamemager.

“Selv i 1986 var det normalt at skrive art director eller lignende, så netop “reklamemager” fangede mig. Og det eneste krav i opslaget, jeg ikke kunne honorere, var kendskab til branchen. Bureauet fik mange ansøgninger, heriblandt fra en forfærdelig masse skolelærere, men jeg tror, at kändis-effekten hjalp mig til at få jobbet,” siger Niels Drevsholt.

Trods ligheden i mekanismerne var springet fra sangskriver til reklamemager stort – for stort, umiddelbart.

“Jeg var ikke vant til at få løn, og bedre blev det ikke af, at der i kontrakten stod “gage”. Det var underligt. Og ganske vist havde jeg førhen arbejdet hele tiden, men under frie former. Nu skulle jeg møde kl. 8.30. Desuden skulle jeg starte 1. august, og min datter var født ugen før. Jeg meddelte dem, at det var en fejl, og at jeg ikke ville have jobbet,” siger Niels Drevsholt.

En opringning fra Marketing Nords adm. direktør Jørgen Jensen fik imidlertid justeret lønnen og tillod Niels Drevsholt at indlede sin bureaukarriere på deltid, indtil han var klar til at gå på fuld tid, hvilket skete kort tid efter.

“Efter Marketing Nord kom jeg til Hansen & Bach. Tilbage til Marketing Nord, der blev til Grey Aalborg, hvor jeg var kreativ direktør i mange år. I 2001 gik jeg freelance, og Dafolo Marketing var en af mine store kunder – og her blev jeg så kreativ chef. Og derfra videre til Par No 1 i Aalborg,” siger Niels Drevsholt.

Små 25 års bureau-cv kogt ned på fire sætninger. Og Melodi Grand Prix’et …

“I 1983 blev Melodi Grand Prix’et åbnet for tilmelding, førhen blev man inviteret. Omkring 660 sange ville være med, og vi fik en 2. plads med Gi’r du et knus, der solgte over 15.000 singler. I 1984 blev vi nr. 3 med A la carte. Næste års sang kom ikke med, ud fra begrundelse om, at det ikke skulle være Tordenskjolds soldater,” siger Niels Drevsholt.

Det markerede en lang pause fra Melodi Grand Prix, og kun en tilfældighed fik Drevsholt tilbage i 2002.

“Med brødrene Olsen steg interessen for Melodi Grand Prix. Min søn og hans kammerat havde et gymnasieband, der sang på engelsk. De kunne ikke knække en dansk tekst, så jeg satte mig op på bureauet et par timer og skrev den. Så var jeg med igen – uden forpligtelser, for bandet var voksne og uimponerede … og blev nr. 2. Jeg skrev numre og deltog igen i 2004 – og i 2006, hvor vi vandt med Twist of Love. Det er nu engang sjovere at vinde end at få at vide “I burde ha’ vundet”. Og det var fantastisk at komme ned til Athen og opleve det internationale Melodi Grand Prix,” siger Niels Drevsholt.

Det oplever man ikke som kreativ …

“Næh, men i 90erne var Thomas Hoffmann og jeg nomineret i Cannes for et lille, lokalt budget, da vi var på Grey Aalborg. Det var nu også stort. Det er fascinerede – ja, nærmest vidunderligt – hvad nogen kan formå at kommunikere i løbet af 30-40 sek. I det hele taget er det stort at se, når ting virker og er rigtige. Det kan være musikken i teksten, altså rytmikken og poesien, der giver effekten. For det er ikke kun musikken, men også glæden ved sproget – de små ord og de gamle ord,” siger Niels Drevsholt.

“Karriereplan” er ikke ét af dem, gætter jeg på …

“Nej, sådan én har jeg godt nok aldrig haft,” siger Niels Drevsholt.

Men skulle man sammenfatte ca. 25 års virke, så må det vel være noget med historiefortællinger …

“Det kan du ha’ ret i. Mit hovedfag som lærer var billedkunst, og jeg har kunstprojekter med min kone på gallerier. Hvad enten det er billeder, kampagner eller musik, så elsker jeg at fortælle historier,” siger Niels Drevsholt.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club