Af Peter Engholm, journalist

Peter Fröhlich har haft kreative topposter på bureau- og kundesiden. Nu bruger han erfaringerne på helt andre måder i en af Danmarks mindste ø-kommuner.

Man sagde engang, at journalistik kan føre til hvad-som-helst – bare man stopper i tide.

Det samme kan siges om kreative, for tilgangen og disciplinerne kan bruges andre steder end blot på bureauer og i marketingafdelinger.

Det demonstrerer Peter Fröhlich netop nu på dét, man i dag ville kalde ‘en rejse’ – og for hans vedkommende har rejse ikke kun været fagligt foranderlig, men også fysisk, idet hans virke i dag er i Det Sydfynske Øhav, nærmere bestemt Ærø.

Igennem 90’erne og 00’erne markerede Peter Fröhlich sig i reklamebranchen som AD’er på DDB og kreativ direktør på først Buhl Unldt, siden Ogilvy & Mather. Også på kundesiden, i Flügger, fungerede han som kreativ direktør.

I 2010’erne stod den på undervisning på både DMJX og Skolen for Visuel Kommunikation samt egen virksomhed med først Commercial Cowboy og siden fröhlich&me – sidstnævnte sammen med sin kone, Mette Fröhlich.

Og 2020erne? Salgschef og medejer af Ærø Whisky samt formand for Det Konservative Folkeparti på Ærø.

Til Ærø via brødet
Whiskyen og politikken er kommet til inden for de seneste uger, mens boligen på Ærø faldt på plads for toethalvtår siden. Så lad os begynde med dén del:

”Jeg har altid bagt brød. Meget brød. Blandt andet sammen med Kim Hattesen, filmfotograf på bl.a. Squash og Sort Guld-reklamerne. Han har en fætter på Ærø, og dér tog Kim og jeg til i nogle år for at have et sommerbageri,” siger Peter Fröhlich.

”På øen kan man få en gård med hestestald og fem hektarer land for samme pris som en toværelses på Nørrebro. Det pirrede min nysgerrighed, og jeg fik min kone med på ideen. Vi fandt en trelænget gård i 2016 i Risemark og flyttede til Ærø i 2017 og solgte vores hus i Humlebæk. Børnene kom i skole i Marstal.”

For Peter Fröhlich begyndte det mildt sagt stilfærdigt på øen, der har godt 6000 indbyggere – fordelt på ca. 90 km2, omtrent samme areal som Københavns Kommune.

”Jeg sad på en gård, på en ø, og kiggede ud af vinduet. Det første halve år var i store træk tænksomt. Der var ikke samme type erhvervsliv som dét, jeg var vant til. Jeg kunne ikke lave det samme, som jeg hidtil havde lavet,” siger Peter Fröhlich.

Plads til strategiske og kreative kompetencer
Der findes kun et lille bureau på Ærø – det er skidt, hvis man gerne vil have fastansættelse, og det er godt, for så er der næppe kreative og strategiske kompetencer til overflod.

”Jeg er et socialt menneske. Så jeg var til en generalforsamling i starten af mit liv her på øen – jeg markerede mig, og jeg blev direktør for et slagteri. Det holdt et år og måtte lukke, for økonomien havde det for hårdt. Små, bæredygtige tiltag har det svært på Ærø, blandt andet fordi oplandet er lille,” siger Peter Fröhlich.

Indsigten i ærøsk virksomhedsdrift kombineret med et netværk, der blev stadig større, gjorde, at Peter Fröhlich blev brugt som konsulent her og der – bl.a. af bestyrelser.

På racercykel til whisky
Peter Fröhlichs vej til whisky blev kørt på racercykel. Han deler denne motionsform med Michael Nielsen, der i syv år har drevet Ærø Whisky.

”Vi kendte hinanden fra de ærøske landeveje. Michael er oprindeligt skibsfører og dokmester. Han er ikke brandingekspert, men han har som master destiller ikke desto mindre etableret et mærke. Han bad mig om at analysere virksomheden, så jeg kiggede på struktur, forretningsudvikling, strategi – hvilke udfordringer står brandet overfor, og hvordan løses de,” siger Peter Fröhlich.

Analysen medførte i sidste ende et spørgsmål fra Michael Nielsen: Om ikke Peter Fröhlich havde lyst til at være partner?

”Ærø Whisky har over 350 medejere, heraf fem større aktionærer, og jeg er nu med i dén håndfuld. Jeg står for salg, branding og administration og jeg havde første arbejdsdag den 1. februar,” siger Peter Fröhlich og tilføjer:

”Det er rart med et fast job – selv om jeg er 64 år – og at have et socialt liv med sine medarbejdere og kunder.”

Det konservative blev sejlet ind
Omtrent samtidig med sin tiltrædelse i Ærø Whisky blev Peter Fröhlich valgt som formand for det Konservative Folkeparti på Ærø – et parti, der historisk har stået stærkt i øens største by, Marstal.

Her var forbindelsen ikke en racercykel, men en skonnert. Peter Fröhlich har nemlig sejlet en del med Mark Juul Ambech, der er medlem af de konservative og skipper på Fylla.

”Han konstaterede, at jeg jo har konservative dyder. Det er bl.a. ønsket om at være ordentlig over for andre og ordentlig ved naturen, og om et erhvervsliv, der får lov til at yde sit, og som samtidig er grønt,” siger Peter Fröhlich.

Han blev opfordret af både partiets tidligere borgmester i Ærø kommune og den tidligere formand til at blive formand.

”Der er kommunalvalg næste år, så der vil blive lagt vægt på kommunikationen og brandingen. Og så blev jeg valgt. Og journalisterne var ved at falde ned fra stolene: For jeg er jo tilflytter, og jeg bor ikke engang i Marstal.”

Faglige færdigheder bruges socialt og kommercielt
Brandingen og salget af hhv. whisky og politiske værdier og synspunkter holder Peter Fröhlich beskæftiget, og han bager fortsat brød – ikke kun om sommeren i bageriet, men også løbende til større arrangementer.

”Jeg kommer ikke til at påtage mig mere. Jeg er glad for at kunne bruge mig selv og min viden i både sociale og kommercielle sammenhæng. Det er ekstremt tæt her på Ærø, og distancen mellem mennesker er kort,” siger Peter Fröhlich.

Hans bager-færdigheder er samlet i aliasset Brødsheriffen – et navn, som Thomas Torp, den tidligere kreative direktør i Wibroe, Duckert & Partners i sin tid udtænkte.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club