Den Nye Danske Kreativitet sætter fokus på bureau-kulturen

Peter Engholm
25@mail.dk

Fortsættelsen til den roste debat om Den Nye Danske Kreativitet bliver snittet skarpt til; Med input og spot på kulturen på bureauerne – altså reklamekreativitetens rammer og muligheder.

”Den svære 2’er” er et klassisk begreb, men når nu 1’eren generelt gik godt, så består opgaven at skære endnu skarpere til.

”Mere spids. Mere tid. Mere diskussion” – sådan præsenterer Creative Circle og Polfoto arrangementet onsdag den 20. november i Pressen, Politikens Hus i København.

Niels Heilberg, formand for Creative Circle, uddyber:

”Hvad driver internt de mennesker, der leverer den vare, som vi – bureauer, annoncører og kreativ nation – skal leve af? Vores fokus er denne gang på bureau-kulturen, altså et kig på, hvordan vi bedst muligt dyrker og plejer den kreative kultur. Som ved det første arrangement handler det om at få den danske reklamekreativitet styrket i et åbent diskussionsforum – ikke ved at pege fingre, men ved at få udpeget løsninger og lyttet til erfaringer.”

Den Nye Danske Kreativtiet i slutningen af september var en event, som Creative Circle og Polfoto stablede på benene oven på en kærligt ment kritik fra McCanns nordiske chef, Matias Palm-Jensen, der roste den danske kreativitet på en række områder – undtagen reklamekreativiteten.

Arrangementet blev godt modtaget – med 275 deltagere, hvoraf 80 pct. vurderede dagen som “fremragende” eller “god”. Man bad om færre talere, hårdere styring, flere input fra salen – og flere bureaudirektører i salen, i øvrigt.

Arrangørerne har søgt at opfylde ønskerne om taler-antal og styring. Panelet vil denne gang bestå af 6, og ikke som sidst 9, personer. Og Niels Heilberg oplyser, at aftalerne med de sidste talere er ved at falde på plads. Allerede nu ligger det fast, at deltagerne kommer til at høre – og tale med – følgende:

  • Mikael Jørgensen, &Co: Kreativitetskultur
  • Gorm Bloch, Impact Alliance: Arbejdet bag ligeværdigt samarbejde på tværs af bureauer.
  • Susanne Rydahl: Forskning i kreativitet: Spilleregler, creativity killers and drivers
  • Kristoffer Gandsager, Crispin Porter & Bogusky Copenhagen

Billetter til arrangementet kan købes her.