Den nye sherif i Toldbodgade – med hang til snus

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Han er ung, han er målrettet – og så vil han gøre gerne en forskel. Succeskrieriet er forretningsmæssig succes – både for bureauet og kunderne. Kreativitet er midlet. Mød Halbye Kaag JWT’s nye chef.

33-årige Thomas Thorstholm er en målrettet herre. Han valgte i en ung alder reklamebranchen som livsbane, og erkendte også hurtigt, at han gerne ville have ledelsesansvar.

Det har han så fået nu. Til overmål. Han er blevet adm. dir. for et af Danmarks største bureauer, Halbye Kaag JWT, med om bruttoavance på omkring 60 mio. kr. – og endda et bureau der står foran en aggressiv vækststrategi.

Thomas Thorstholm er også en ambitiøs mand, der gerne vil gøre en forskel og skabe noget nyt i branchen. Det kan man så grine af og sige “det har vi hørt før”. Men fortsætter han med samme målrettethed, risikerer man at han rent faktisk ender med at gøre en forskel.

Men det må tiden vise. Bureaubiz har mødt ham her et par uger efter, at det blev annonceret, at han overtager direktør-rollen fra Steen Halbye, der bliver bestyrelsesformand med ansvar for at købe op/etablere nye forretningsområder med henblik på at skabe en kommunikationsgruppe – ikke bare et reklamebureau.

Det er Steen Halbye, der har brugt udtrykket “En ny sherif i Toldbodgade”, og det er hans måde at understrege på, at det altså nu er Thomas, der bestemmer.

Og snusen? Det er den lille pikante detalje i den ellers målrettede Thomas Thorstholm. Pludselig under samtalen glider der et stykke snus ind i munden.

“Jeg har kendt for mange svenskere i de senere år, og da jeg holdt op med at ryge fik jeg en ny vane”, siger Thomas Thorstholm.

Han er uddannet cand. scient. soc. fra RUC – ikke just en klassisk bureau-uddannelse. På den anden side er Steen Halbye jurist, så på den led holder han den samme stil.

Thomas Thorstholm var dog allerede under uddannelsen klar over, at reklamebranchen var det, han gerne ville.

“Kombinationen af at arbejde med strategi – og altså den mere akademiske side – samt den kreative verden tiltaler mig. Hertil kommer så, at et bureau skal kunne reagere hurtigt på en strategisk problemstilling og evne at implementere den – altså at udkomme. Det fascinerer mig. Men en af dem, jeg rådførte mig med, sagde, at jeg skulle tage den uddannelse, jeg havde lyst til, så skulle jeg nok lære den mere reklamefaglige side bagefter. Derfor undlod jeg at søge ind på Handelshøjskolen”, siger Thomas Thorstholm.

Som sagt så gjort og i en alder af 23 år blev han ansat som planner hos Saatchi & Saatchi. For så ca. 6 år senere at flytte over til Halbye Kaag JWT.

“Jeg var hurtigt klar over, at jeg gerne ville ind i en ledende rolle. Men titlen på visitkortet er ikke i sig selv saliggørende. Det skulle også være det rigtige sted, og her tiltalte kulturen hos Halbye Kaag JWT mig. Dygtige og kompetente mennesker, der har det godt med hinanden, evnen og lysten til at forenkle, troen på kontinuitet, sammenhæng og kommunikationsplatformen – og så fokuseringen på at gøre performance til en del af samarbejdet er alle ting, der tiltaler mig”, siger Thomas Thorstholm.

Ligesom partnerskabet med Carsten Kaag, der fortsætter i rollen som partner og direktør, har været afgørende for valget og motivationen.

Hans lyst til ledelse handler om, at han som ung i branchen gerne vil være med til at skabe forandring – og det gør man bedst, når man har mulighed for at sætte handling bag.

Han glæder sig således meget over, at have fået et lederjob på basis af et mandat til sammen med Carsten Kaag at udvikle nogle nye og anderledes leverancer til kunderne.

“Vi har fået et mandat til at gøre det, som vi ofte har rådgivet kunderne om – nemlig at investere aggressivt i et turbulent marked. En del af opgaven handler om at skabe nogle leverancer der i højere grad bygger på en evne at definere det afgørende moment i en kommunikationsopgave og så tage udgangspunkt i det i udviklingen af kampagne-aktiviteter – hvad enten det afgørende moment findes i butikken på nettet eller et tredje sted”, siger Thomas Thorstholm og erkender, at det i høj grad er en ledelsesopgave at drive den proces.

Skal han definere et succeskriterium, kommer det til at handle om forretningsmæssig succes – for bureauet, der skal være større – og for kunderne.

Men er han da ligeglad med kreativiteten?

“På ingen måde. Målet er forretningsmæssig succes. Midlet er kreativitet. Og kan vi ikke levere høj kvalitet, kan vi heller ikke skabe succeser. Men kreativitet kan godt være på andre områder end dem, der normalt belønnes ved priser”, siger Thomas Thorstholm.