Den røde tråd i kreativ kultur: Del, del, del

Peter Engholm
25@mail.dk

Den Nye Danske Kreativitet 2 holdt, med fem vidt forskellige talere, fokus på bureaukulturen. Skal både kreativiteten og forretningen blomstre, skal bureauer dele og tænke på fagligheden.

Ejendomsmægler-mantraet er treenigheden beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed – og tilsvarende kan bureaufolk chante omkvædet ”del, del, del”.

Det er læren af Den Nye Danske Kreativitet 2 – et arrangement, som Creative Circle og Polfoto afholdt onsdag i Pressen, Politikens Hus, København. I hvert fald hvis man spørger en af deltagerne, Louise Plaun, kreativ direktør hos Klausen + Partners.

Fokus var bureaukulturen, den kreative kultur. For hvordan skaber, nærer og sikrer man en kultur, hvor innovation og godt håndværk går hånd i hånd med forretning?

I modsætning til den brede bal-åbner, Den Nye Danske Kreativitet, i forrige måned, var der færre talere – med ét og samme fokus.

Talerne kom vidt forskellige steder fra: Den erfarne reklamebureau-leder Mikael Jørgensen, &Co, den nye bureau-leder Kristoffer Gandsager, CP+B Copenhagen, digitalmanden Thomas Pries, Konstellation, Gorm Bloch fra bureausamarbejdet Impact Alliance samt Susanne Rydahl, der præsenterede amerikansk forskning på feltet.

Men de var faktisk enige om én ting – det kunne Louise Plaun, kreativ direktør hos Klausen + Partners, konstatere. Hun havde notesblokken fremme ved arrangementet:

”Det handler i høj grad om at dele. Bureauerne skal simpelthen holde op med at være bange for at dele og i stedet tænke på fagligheden. F.eks. talte Mikael Jørgensen om kreativitet som en holdsport. Og så ligger det jo ligesom i det indbyggede gameplay, at man spiller bolden rundt. I de faglige diskussioner har alle på bureauet noget at skulle have sagt. Fordi alle bliver bedre af at diskutere ideer og bygge ovenpå. Store egoer skal kunne parkere egoet på anden række og lade holdet komme i første række. Fordi det gavner kreativiteten og løsningerne,” noterer Louise Plaun.

Hun erfarede, at det ikke bare er internt på bureauerne, at der skal deles ideer. Der skal også deles mellem bureau og kunder. Mellem bureau og forbrugere. Mellem specialbureauer som f.eks. film og digital, der arbejder på samme opgave.

”Del ideerne, tankerne og løsningerne – også tidligt i processerne – fordi det betyder at kunderne får en bedre vare. Og fordi det er med til at styrke en innovativ og kreativ kultur. Men samtidig viser et forskningsstudie, som Susanne Rydahl gennemgik, at kæmpe megateams ikke nødvendigvis er en god idé i hele den kreative proces,” siger Louise Plaun.

Så det gælder altså om at finde balancen – hvornår alle deler ideer med alle, og hvornår mindre kreative teams tager over og kultiverer.

”Kristoffer Gandsager kunne efter nogle år hos CP&B i Göteborg konstatere, at den meget misundte kreative kultur i Sverige nok hænger sammen med flere ting: Et stort fokus på arbejdet og løsningerne. En stor respekt for håndværket. Og tid og penge på at eksekvere ordentligt. Og så er man gode til at samarbejde og vise tillid til hinanden. Hans opfordring var klar: Inviter andre inden for i ideen,” lyder det fra Louise Plaun.

”Dette tema fulgte Thomas Pries op ved at dele eksempler på, hvad der kan komme ud af at prioritere kreative ’labs’ i en travl hverdag. Labs, som er kundefri legepladser, hvor alt i princippet er muligt, og som er med til holde medarbejderne kreativt skarpe og idéskuffen fyldt.”

120 branchefolk deltog i arrangementet, oplyser Creative Circles formand, Niels Heilberg, der finder fremmødet flot – da det skete med et par ugers varsel.

”Hvis vi fokuserer på fagligheden – og det skal vi, fordi dygtige folk stiller krav til deres arbejde – så følger både people og profit med. Og det bekræfter forskningen, kunne Susanne Rydahl fortælle og vise. Og til de, der ikke kunne være med, er der i første omgang slides fra dagen. Og senere vil der – med solid bistand fra DSP Filmbureau – kunne vises film med de enkelte talere,” siger Niels Heilberg.