Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

Winners Day hyldede – og inspireredes af – Cannes Lions. Og nu kom Saatchi & Saatchi ikke bare til tiden - de fik omsider også deres guldløve.

“Det har ikke ligefrem været et Winners Year for TV 2. Men vi vil gerne afholde Winners Day, hvor vi hylder kreativiteten fra Cannes Lions”, sagde Merete Eldrup, adm. direktør i den danske Cannes-repræsentant TV 2, i sin velkomst ved “Cannes Lions. Uden Cannes”.

Hyldesten omfattede også de danske vindere ved verdens største reklamefestival, og det var en kærkommen revanche for Saatchi & Saatchi, der vandt en guldløve for et Sprite Zero radiospot. Men de fik den aldrig – ikke før i dag.

Midt i juni, en tirsdag kl. 11 fik bureauet det glade budskab – og hvis bare teamet kunne rykke til Cannes inden kl. 19.30, så var det tids nok til at modtage guldløve-hyldesten i Grande Auditorium.

Ved en indsats, hvor Saatchi-holdets ihærdighed overvandt alskens tids-uheld, lykkedes det – men lige meget hjalp det: Adm. direktør Thomas Flack, kreativ direktør Simon Wooller og de to kreative Lasse Hinke og Rasmus Petersen stod hektiske i salen blot for at erfare, at de – forgæves – var blevet kaldt på scenen få minutter forinden.

“Hvis vi vinder igen, så lover vi at være på scenen,” lovede Thomas Falck over for Bureubiz, bureauet og sig selv. Og ved Winners Day lykkedes det så endelig Simon Wooller, Lasse Hinke og Rasmus Petersen at modtage publikums hyldest og – nok så væsentligt – Cannes-løven i guld … ikke ved den franske riviera, men i kantinen i TV 2s københavner-domicil på Teglholmen, Sydhavnen.

Citater fra Winners Day

  • Paul Clements, TBWA, jurymedlem i Cyberkategorien:

    “Vi bedømte godt 2.500 arbejder. Kun 1 dansk arbejde var indsendt. Vil I gerne vinde? Så start med at sende ind”
  • Michael Lebowitz, direktør i Big Spaceship, New York:

    “Den bedste brief, vi har fået, var for Nike Air Max: Du kan ikke stikke foden i skærmen. Men vi vil have the next best thing“.
  • Lars Bastholm, kreativ direktør i AKQA, New York – om forskellen fra danske til internationale kunder:

    “Det tunge hierarki. Vi skal præsentere 7-8 gange, før vi møder personen med pengepungen, der kan træffe beslutningen. Og man skal til tider rejse verden rundt. På det niveau er det besværtigt. Budgetterne er de samme som i Danmark – bare i dollars i stedet for kroner.”
  • Jens Peter Jensen, Rainmaker, jurymedlem i Direct-kategorien – om politiske studehandler ved juryarbejdet:

    “Jeg havde hørt om dem, men jeg blev skuffet over bestikkelsesniveauet. Det var i stedet hamrende seriøst”.
  • Pernille Fruensgaard og Katrine Riis Andersen, Aegis Media, om Young Lions:

    “Vi er branchens små svampe. Vi suger til os i Cannes – og så kan I presse os bagefter”.
  • Per Pedersen, kreativ direktør i Uncle, jurymedlem i Filmkategorien:

    “En film fra Freixenet, instrueret af Martin Scorsese ud fra et glemt Hitchcock-manus … er det den rette festival? Alt er åbent.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club