Dentsus topchef: “3-5 virksomheder om ugen vil gerne have, at vi køber dem”

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Paal Fure er CEO for Nordeuropa i Dentsu. Han kommer her med sine bud på, hvilke trends, han ser i bureaubranchen inden for de næste par år. Læs med her.

Det har været længe undervejs, og corona har gjort sit for at fremrykke tendensen, nemlig at bureaubranchen er i færd med at strømline sig og blive mere globale.

Hos Dentsu betyder det bl.a. at man samler kompetencerne for at stå stærkt i konkurrencen, fortæller Dentsus CEO i Nordeuropa – samt landechef i Norge – Paal Fure i et interview med Bureaubiz, hvor han kommer med sit syn på, hvordan bureauverden vil udvikle sig internationalt.

”Vi har et center of excellence for marketing teknologi, som betjener Norge, Sverige, Finland og Holland, det er en slags hub & spoke model, og det er en af de største trends i bureauverden, som vi og andre globale konsulent- og bureauvirksomheder har taget konsekvensen af.”

Fusioner og opkøb vil fortsætte
En anden trend, som Paal Fure forudser vil fortsætte, har også været undervejs i en del år, nemlig fusioner og opkøb.

”Hver uge vurderer jeg 3-5 virksomheder rundt omkring i Nordeuropa, som gerne vil have, at vi køber dem. Hvis man ikke selv kan skalere, så bliver man nødt til at blive en del af noget større.”

Dem, der ikke indgår i fusioner, vil blive en del af noget større ved at danne netværk med komplementære bureauer, forudser den nordeuropæiske bureauchef.

Specialisering helt ned på enkelte tjenesteydelser
En tredje trend er yderligere specialisering, mener Paal Fure:

”Mange af de mindre rådgivningsvirksomheder kommer til at blive – endnu mere – nicheprægede. De er for små til at være full service og kommer endda også til at være for små til at være specialiserede i en kategori. De kommer til at specialisere sig helt ned på en eller to tjenester,” siger Paal Fure.

Han tror dog også, at nogle specialistbureauer kan vokse sig større, hvor de stadig holder fokus på en enkelt ydelse, som fx at lære kunder at bruge salesforce.

Følger med i startup-miljøet
Men mens branchen samler sig i større bureauer og i fokus på specialer, tror Paal Fure, at markedet vil vokse i to forskellige vækstrater i forhold til digitalisering.

“Mange europæiske virksomheder er kommet for sent i gang med e-commerce. De hoppede ikke på vognen, da alle talte om omnichannel, og er måske heller ikke kommet ordentligt med i forbindelse med Covid-19. Især for detailhandlere er det katastrofalt.” siger han og fortsætter:

”Så der er dem, der vækster, og så er der de andre. I Danmark, som har et stærkt miljø inden for teknologi og digital marketing, var man tidligt ude og var gode til at lave skalérbare løsninger, men det gælder ikke for alle lande.”

Det stiller også nogle krav til bureauerne og hos Dentsu udvidede man, for at følge med efterspørgslen på den digitale front, fx kompetencerne med opkøbet af Magnetix, der i dag hedder Merkle.

Det er også en overvejelse fremadrettet at kigge på at få andre kompetencer ind i huset, og til det formål holder Paal Fure nøje øje med en bestemt type virksomheder.

”Jeg følger med i, hvad der sker på startup-scenen for at se, hvilke kompetencer, vi kunne overveje at købe den vej. Det kunne fx være inden for innovation og teknologi, som vi endnu ikke selv kan. Det er ikke et fokus lige nu, men vi er da i dialog med nogle, og vi holder øje med, hvornår de har en forretning, der kan tjene nogle penge.”

Det største fokus lige nu ligger dog på at fortsætte med at udvide med de samme kompetencer, som man i forvejen har hos Dentsu. Det kan selvfølgelig gøres via ansættelser, men det har længe været en udfordring at tiltrække nye talenter. Så også her kigger Dentsu og Paal Fure på at opkøbe bureauer for at få mere manpower.

Tilstede både globalt og lokalt
Fra Paal Fure lyder hovedbudskabet, at bureauverden kommer til at fokusere på skalering og effektivitet.

”Samtidig gælder det om, at selvom man opererer på den globale scene, hvor man kan drage nytte af at arbejde på tværs af bureauer i gruppen, skal man også være tilstede lokalt. Det er bl.a. derfor, at vi har bureauer i både København og Aarhus, Oslo og Bergen, Stockholm og Gøteborg. Nærheden til kunderne er meget vigtig.”