Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Sociale medier er ikke kun et spørgsmål om at lytte til mange stemmer - de kan også vise, hvornår der bliver lyttet til én stemme.

Normalt er det tal – vel og mærke store tal – der florerer, når man søger at måle publikums interesser via de sociale medier.

Et stort tal siger ganske rigtigt ikke noget om succes – og i tilfældet Grammy Awards for godt en uge siden er det rent faktisk et meget lille tal, der fortæller historien.

Showet blev afholdt i skyggen at Whitney Houstons alt for tidlige død, og denne begivenhed tilskrives en del af forklaringen på, at showet blev det næstmest sete siden 1984.

Den store opmærksomhed kunne også aflæses på de sociale medier. AdAge fortæller, at antallet af tweets toppede på 10.901 pr. sekund, hvilket kun er lidt under SuperBowls 12.233 tweets pr. sekund.

Men da sangerinden Jennifer Hudson hyldede Whitney Houston med en stille udgave af “Always love you” opstod et magisk øjeblik.

“I det øjeblik Jennifer stod på scenen stoppede al traffik. folk stoppede med at kommunikere og begyndte at lytte,” fortæller Beverly Jackson, der er marketingdirektør for Recording Academy.

Til gengæld buldrede trafikken straks i gang, da sangen var færdig.

Jennifer Hudsons optræden kan ses her.

Recording Academy satsede i øvrigt meget stærkt på de sociale medier i markedsføringen.

“Vi ønskede at være alle steder, hvor publikum var,” siger Beverly Jackson.

Ud over Whitney Houston stjal en anden kvinde opmærksomheden, idet sangerinden Adele blev aftenens store vinder.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club