I skrivende stund har 22.730 meldt sig som deltagere i begivenheden med overskriften “Dagen hvor alle skal lægge sig ned hvis der råbes DER KOMMER SPYD!!”
Initiativet er inspireret af spottet fra energiselskabet OK – skabt af Uncle. Og at det ikke er en del af bureauets strategi, understreges af, at det først var her til morgen, at Uncle blev klar over begivenheden, planlagt til den 4. november, og den store tilslutning.
“Det er glædeligt, at så mange bakker denne idé op. Normalt vil man gå til virale bureauer eller seedingsbureauer til at få hjælp med at skabe dette resultat, men initativet er opstået helt organisk og uden vores viden,” siger Lars Samuelsen, direktør i Uncle.
Bureauet har før skabt flash mob, altså en planlagt masse-aktivitet, der tilsyneladende opstår spontant et offentligt sted – bl.a. et kollektivt epileptisk anfald, skabt i samarbejde med Dansk Epilepsiforening. Men denne ‘mob kan bureauet ikke tage æren for … ikke helt, i al fald.
“Vi kan lide at lave kommunikation, som folk taler om. Og det her er endnu bedre: Her leger folk med i et univers, vi har skabt,” siger Lars Samuelsen.
Men nu hvor I har opdaget begivenheden, hvad er så jeres træk?
“Der findes intet textbook-svar på spørgsmålet. Min tilgang er, om vi kan bidrage positivt til begivenheden uden at kommercialisere den. Hvis vi finder på en idé, så vil vi gå videre med den til initiativtagerne. Hvis de mennesker, der har sat begivenheden i gang og ejer den, siger nej, så gør vi intet. Vi skal ikke forsøge at overtage noget – sådan er spillets regler,” siger Lars Samuelsen.
Godt 20.000 personer har meldt sig til en begivenhed, skabt ud fra jeres film – hvorfor ser I det først nu?
“Det kan have udviklet sig i løbet af de seneste 2-3 dage. Jeg ved ikke, hvornår det er startet,” siger Lars Samuelsen.
Han stiller selv det næste spørgsmål: Om noget lignende ku’ la’ sige gøre, hvis det var bureauet selv, som – halvandet år inde i kampagnen – havde arrangeret happeningen. Men Lars Samuelsen har ikke selv svaret.
“Styrken ligger i al fald i, at der opstår noget spontant organiseret,” siger Lars Samuelsen.
Se Facebook-gruppen her samt filmen, der har inspireret den.
(Jeg synes ikke, at jeg var lang tid om at skrive denne artikel, men jeg har lige tjekket Facebook – og siden jeg skrev indledningen, er der kommet yderligere 103 deltagere til, så der nu er 22.833 personer, der vil lægge sig ned for reklamesætningen)