Der reklame-snydes for 50 mia. kr.

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Der står en robot bag hver 10. banner- og hver 4. video-visning, fortæller en ny rapport. Teoretisk burde annoncørerne trække sig fra det digitale marked, lyder budskabet.

Branchen er opmærksom på problemet, men trods indsatsen bliver der uforandret snydt med online-reklamer i stor stil – meget stor stil. Nærmere bestemt 7,2 mia. dollar, svarer til ca. 50 mia. kr.

Det er to af verdens tungeste erhvervsmedier, Wall Street Journal og Financial Times, der beretter om omfanget.

Financial Times citerer en ny rapport fra Association of National Advertisers (ANA).

Annoncør-sammenslutningen fik hjælp til rapporten fra White Ops Inc., et ad fraud detection firma, der granskede købet af online-reklamer blandt 47 brands over en periode på to måneder. Og sammenlignet med en lignende undersøgelse fra året før er omfanget af snyd relativt uændret.

Wall Street Journal fortæller, at mellem 3-37 pct. af alle ad impressions var fremkommet med robotters venlige mellemkomst – sidste år var tallet 2-22 pct.

Samlet set står der en robot bag hver 10. banner-visning, mens hver 4. video-reklame er forbeholdt en robot – ud fra devisen; jo mere værdifuld reklamepladsen er, des større er incitamentet til snyd.

Bob Liodice, formanden for ANA, understreger ifølge warc.com ”behovet for, at hele økosystemet i marketing håndterer deres mediainvesteringer med langt større disciplin og kontrol over for de stadig mere sofistikerede svindlere.”

White Ops-direktør Michael Tiffany er mere direkte: “Mange annoncører køber fortsat reklameplads på less-than-premium sites, og selv på mere omhyggeligt udvalgte sites reagerer annoncørerne ikke skarpt nok, når udgivere hyrer en tredjepart til at drive trafik til deres sites. Og her er snyde-risikoen tre gange så høj.”

Annoncør-formanden siger:

”Teoretisk set burde vi trække os fra den digitale del med al dets snyd, mangel på gennemsigtighed og ad-blocking.”

Det sker næppe lige foreløbig, men truslen viger han ikke fra, så længe problemet ikke bliver afhjulpet.