Af Peter Engholm 25@mail.dk

Venstres plakat til afstemningen den 3. december har hurtigt fået meget skidt skudt i skoene - men det er faktisk dens styrke.

Tænk at et EU-valg om retsforbehold i december kan fylde kommentarsporene i oktober. Venstres præsentation af sin plakat blev ganske vist ikke ledsaget af skulderklap: ”Ligner en nazi-plakat”, ”slår sig op på på nationalromantik” og ”Synes slet ikke om!!!”.

Kommentarerne handler åbenlyst mere om politik end om egentlig kommunikations-analyse. Adskillige kommentarer har følt anledning til at kæde den sammen med Dansk Folkeparti ved at linke til Morten Messeschmidt, og derved får de – måske ufrivilligt – givet en antydning af, hvad der er hensigten med plakaten. For den nationalistiske tone er DF-agtig – men DF siger altså nej, mens plakaten agiterer for et Ja. Det kan ligne en tanke.

Når det gælder kommunikationsfolk, så har Frederik Preisler, kreativ direktør i Mensch, kaldt den for forsimplet og banal.

Til gengæld er rosen helt uforbeholden fra kommunikationsrådgiver og forfatter, Hanne Feldthus:

”Plakaten er genial. Den siger det rigtige ”Styrk Danmarks politi” – og dermed har det ikke noget med EU at gøre. Og den viser det rigtige ved at være i familie med politimanden, der holder trafikken tilbage for ællingerne. Den er sindbilledet af verden, før den gik af lave, og før globaliseringen kom og åd os … og så er politimanden i dette tilfælde en kvinde,” siger Hanne Feldthus og tilføjer:


”Og længere er den ikke. Og længere skal den heller ikke være. For det er en plakat, og den skal afkodes hurtigt.”

Hanne Feldthus fremhæver desuden, at plakaten jo ikke henvender sig til Ja-sigere, men til et segment, hvor nationalismen spiller en stor rolle.

”Det her er strategisk fornuftigt: For Venstre gælder det om, at folk siger ja ved afstemningen, og det gør alle fornuftige Venstre-vælgere. Så denne plakat går lige i Dansk Folkepartis vælgere – nationalistiske tvivlere – og til dem er budskabet, at det ikke handler om EU, men om jer,” siger Hanne Feldthus.

En mere konspiratorisk person kunne måske også finde på at sige, at DF nu har fået sværere ved at lave deres kampagne.

Hanne Feldthus bakkes i øvrigt op af Peter Nedergaard, politolog og professor på Institut for Statskundskab, Københavns Universitet, som tidligere på året – sammen med Elsebeth Aasted Schanz – udgav bogen ”Valget er dit! – den danske valgplakat i 100 år”.

”Jeg synes, at det er en rigtig flot og vellykket politisk plakat, som trækker på det bedste fra de danske valgplakaters storhedstid,” hedder det i en kommentar på Facebook, som uddybes således:

“Den trækker (bevidst eller ubevidst) på Thor Bøgelunds plakatkunst (han lavede både plakater for Socialdemokratiet, De Konservative og for ja’et i 1920). Symbolikken er tydelig (syd for pynten ved Kronborg, jf. Johannes V. Jensens digt og sang – Den Sømand har sin Enegang), og budskabet er klart pindet ud, som det var hos Bøgelund.”

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer

  1. Ja, den er da fremragende. Hvis det er billedet af en nationalistisk politistat, vi ønsker at se for os. Jesus wept.

  2. De herrer kammerater: Det er for nemt – og for historieløst – at smide en Godwin efter designet.

  3. For mig at se er Preislers kritik da indlysende rigtig, selvom Hjaltelin affejer det ret ubekymret. Det handler jo ikke om det visuelle udtryk (og jo, enhver idiot kan forhåbentlig fange Bøgelund-inspirationen), men om den grundlæggende præmis – “vort trygge Danmark”, som Hjaltelin forsvarer. For hvad er det? Og hvis Danmark er det? Hvilket “vi” siger “vort” her? Hvem er de onde der truer vort skønne vindomsuste Kronborg? Det spiller ind i en “vi og dem”-retorik som netop, med Preislers ord, er forsimplet og banal.

  4. Fra “Håndbogen om politisk kommunikation og for den sags skyld enhver anden situation, hvor du skal overbevise en gruppe mennesker om dimsedut eller andet”.

    Jeg slår op på side 1 og citerer:

    Hrøm, “Få skabt en “os” versus “dem” med den størst mulige gruppe i “os”-kategorien”.

    Citat slut.

  5. @Nicholai Reinseth. Totte bager en kage er også forsimplet og banal, men den er spot on på målgruppen. Jeg tror ikke denne plakat er lavet til Venstres egne vælgere.

  6. Frederik har da ret. Plakaten er både simpel og banal. Men det er jo lige det geniale. Ikke for meget EF og afgivelse af suveranitet. Og alt “det danske” ta’r vind ud ad DF’s sejl. Og noget ret indviklet – for de fleste – bliver ret enkelt. Som ingen – vel at mærke – kan være uenig i.

  7. Analyse my foot. Kronborg som national fæstning, beskyttelse af sundet og Holger Danske sagnet er grundlæggende for historien og plakat motivet, budskabet omkring og Venstres positionering. Kan kun give FP ret i at det er banalt og forsimplet. Men trods alt en fantastisk historieskat at dykke ned i. Tak for forsøget.

  8. Ja, det er meget hyggeligt med Birthe Tove som strømmer, i en dårlig efterligning af en Sven Henriksen plakat.
    Problemet er bare at Verden er gået af lave. Og det er derfor at løsningen skriger til himlen.

  9. Kære Poul Mikkelsen, var det ikke dig der mente at WDP’s STOP NAZIISLAMISME-kampagne for Konservative var åhh så fantastisk?

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev