Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Scandinavian Print Group, der bl.a. ejer Lasertryk, har købt Cool Gray for at udnytte stordriftsfordelene ved trykkeridrift. Bureaudelen fulgte med i købet.

”Vi udnytter stordriftsfordelene,” siger Esben Mols Kabell, der er stifter af og CEO i Scandinavian Print Group, som svar på, hvorfor koncernen, der omfatter ca. 15 grafiske virksomheder i Danmark, Norge og Sverige herunder Eurographic, Lasertryk og Specialtrykkeriet, har købt Cool Gray.

Han fortsætter:

”Cool Gray passer fint sammen med os, fordi de for en stor dels vedkommende laver det samme som vi i forvejen producerer i Scandinavian Print Group. Derfor får vi en stor synergieffekt i forhold til at udnytte kapaciteten, samt andre funktioner som økonomi og bogholderi,” siger Esben Mols Kabell.

Han uddyber:

”Vi har fået flere produkter og ydelser, og så er der flere virksomheder, der er interessante at købe op. F.eks. er meget af det, som Cool Gray har, som specialbutiksindretning, messestande, bøger med præg og specialpapir, standard for os, så konsoliderer vi og bliver større.”

Esben Mols Kabell

Paletten bliver dog også udvidet med Cool Grays lagerhotel, hvor man opbevarer tryksager for kunderne, så de selv sparer at have det på lager. 

Esben Mols Kabell siger samtidig, at det ikke specifikt er på grund af bureaudelen, at man har købt Cool Gray, men det er ikke første gang, at de har fået et bureau med i købet.

Sidste år købte man Clausen Offset, hvor bureauet Kindly fulgte med i handlen.

Kunne I finde på at købe et bureau uden en trykkeridel?

”Det skal give mening for os, fx, at der kommer synergi ud af opkøbet. Men nu har vi to af slagsen, så man skal aldrig sige aldrig.”

Adm. direktør for Cool Gray, Jesper Ulsø, er stoppet i forbindelse med handlen, og den tidligere ejer Brian Hindse er ny direktør. Cool Gray fortsætter med eget navn, egne kunderådgivere og sælgere, men får fælles produktionssetup, fælles økonomi- og it samt andre stabsfunktioner med koncernens øvrige selskaber. 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club