Da uddelingen af priser var færdig fredag aften, stod design-kategorierne tilbage med en forholdsmæssig større gevinst end inden for reklame og web. Scandinavian Design Lab blev årets bureau. Se vinderlisten her.

Bredden i Creative Circle Award blev understreget fredag aften, da årets priser blev uddelt. Kigger man på de fire overordnede fagområder – reklame, digital, design og håndværk – stod deisgn tilbage som den kategori, der havde gjort størst indtryk på juryen.

Der blev ganske enkelt uddelt flere guld inden for design end inden for de andre kategorier, og det førte til, at Scandinavian Design Lab blev årets design-bureau. Blandt reklamebureauerne blev Robert/Boisen & Likeminded vinderen. Og årets reklamebureau.  LBi tog sig af titlen Årets Designbureau. 

Jesper von Wieding var ikke bare en glad vinder – han var også glad på design-branchens vegne, og han mener at resultatet i Creative Circle Award også vil manifestere sig i Cannes til sommer.

“Der er indsendt meget mere arbejde end tidligere, og samtidig har vi inden for design-branchen indgået en musketer-ånd om at fremme vores branche ved at tale positivt om hinanden frem for at være kritisk. Med den tilgang får vi mere diskussion frem for at være i forsvarsposition, og den tilbage er med tila t fremme vores branche til gavn for os alle”, siger Jesper von Wieding.

Han mener ikke juryen har været mere gavmild i design. og han er overbevist om, at man vil komme til at opleve en markant vækst i antallet af indsendte arbejder til Cannes fra danske bureauer – og at der vil være mange gode bud på mindst short-liste placeringer. Jesper von Wieding var selv medlem af Design-juryen i Cannes sidste år.

Creative Circle Award blev også en stor aften for Robert/Boisen, der fik mange priser med hjem – ikke blot inden for reklame, men også inden for flere af de andre fagområder.

I reklamekategorien blev der uddelt 2 guld, i digital 1 guld og i design var der 4 guld.

Bestyrelsesmedlem i Creative Circle, David Asmussen, mener overordnet, at alle fik som fortjent.

“Designbureauerne var nærige med at sende ind, til gengæld var kvaliteten høj hele vejen igennem. Reklamebureauerne var mere håbefulde i deres indsendelser, men fungerede juryen som filteret. Jeg syntes, at der var lige det antal guld, der fortjente at blive uddelt. Ingen juryer var flinke,” siger David Asmussen.

Gavmild eller ikke gavmild – det var ikke tilfældet inden for digital. og her mener Paul Clements fra TBWA, at juryen måske har været lidt for kritisk.

“Jeg mener, at der var flere arbejder, der godt kunne have fået en pris og flere, der godt kunne have været på short-listen. Det er et spørgmsål om at have fokus på ideen, og der var mange gode ideer. Det kan godt være, at eksekveringerne kunne have været bedre, men det kan også være et udtryk for, at budgetterne har været mere begrænsede. Men det er centralt at fokusere på ideerne og ikke dømme dem ned på grund af eksekveringen”, siger Paul Clements, der netop har været til One Show i New York, hvor man prædiker ideer, men hvor eksekveringerne kommer til at fylde meget.

Reklame

Print B2C

Sølv

  • Robert/Boisen & Like-minded
  • PUMA King- White (serie 1/4)
  • PUMA Worldwide

Bronze 

  • Robert/Boisen & Like-minded
  • Landsholdsfoto
  • PUMA håndbold DK

Print B2B

Bronze 

  • Mensch/McCann
  • Vi har et problem (serie 1/2)
  • Deloitte

Outdoor

Sølv

  • Bitsch+Lundquist
  • Leje-opslag
  • Oskar Jensen

Bronze

  • Saatchi & Saatchi
  • Museum Erotica – Nøglehul
  • Museum Erotica

Events 

Guld 

  • Robert/Boisen & Like-minded
  • Suzuki Tankstation
  • Suzuki Bilimport Danmark

Alternative media, advertising

Bronze

  • McCann/Kommunikationsbureauet København
  • Gigant udsalg
  • Jagt og Fiskerimagasinet

Commercials

Sølv 

  • BBDO Denmark
  • Holde stillingen (side 1/2)
  • Danske Spil/Oddset

Bronze

  • & Co.
  • Hotel/Togfilm
  • Cafe Noir

Viral

Guld

  • Einstein Film
  • Rejsen Til Saturn – Carl Mar Møller (side 1/2)
  • Nordisk Film

Radio

Sølv

  • & Co.
  • Projekt/Troldgrene
  • Carlsberg

Bronze

  • Saatchi & Saatchi
  • History Eraser
  • Coca-Cola Nordic services

Ongoing activities, advertising

Sølv

  • BBDO Denmark
  • Der er så meget kvinder ikke forstår
  • Danske Spil/Oddset

Integrated advertising

Sølv

  • Uncle Grey
  • Det ta’r kun 5 minutter
  • Fakta

 

Design

Corporate identity

Guld

  • e-types
  • DR Koncerthuset
  • DR

Sølv

  • 1508 A/S
  • Identitet til Århus Universitet
  • Århus Universitet

Bronze

  • Winwin agency
  • Magasin Chokolade
  • Th. Wessel & Vett A/S/ Magasin

Mini identity

Guld

  • Scandinavian DesignLab
  • 1:1 Arkitekter CVI
  • 1:1 Arkitekter   

Guld

  • Make®
  • Creative Circle identity
  • Creative Circle

Bronze

  • Scandinavian DesignLab
  • CRD CVI
  • Cathrine Raben Davidsen

Corporate print

Guld

  • e-Types
  • Kaleidoskop Sæson Plakater
  • Kaleidoskop

Product print

Sølv

  • Designbolaget
  • Won hundred
  • Won hundred

Editorial

Sølv

  • Scandinavian DesignLab
  • White Ink
  • Cathrine Raben Davidsen

Packaging design

Sølv

  • All the Way To Paris
  • mater packaging
  • mater

Bronze

  • Utopia Design
  • Love-Box kondomer
  • The Love-Box company

Digital

Corporate website

Bronze 

  • Loft37
  • Website til Arne Jacobsens gamle tegnestue
  • Dissing+Weitling

Branding website

Sølv

  • LBi Copenhagen
  • Nike Women 2008 – Here I Am
  • Nike Europa  

Bronze

  • In2media
  • normanncopenhagen.com branding
  • Normann Copenhagen

E-commerce website

Sølv

  • 1508 A/S
  • E-handelssite til JP/Politikens Forlagshus
  • JP/Politikens Forlagshus

Informational website

Bronze

  • WeMadeThis A/S
  • Soundvenue.com
  • Soundvenue A/S

Tools and services

Bronze

  • Robert/Boisen & Like-minded
  • Side 9 screencleaner
  • Ekstra Bladet 

Digital campaigns

Guld

  • Robert/Boisen & Like-minded
  • Side 9 screencleaner
  • Ekstra Bladet

Sølv

  • CAPSIZE productions / JuniorPeople
  • FlereFagfolk.dk
  • Danske Erhvervsskoler

Microsites

Sølv

  • Hjaltelin, Stahl & Electric
  • Ambitionstesten
  • Jobzonen

Bronze

  • CAPSIZE productions / JuniorPeople
  • FlereFagfolk.dk
  • Danske Erhvervsskoler

Banner ads

Sølv

  • LBi Copenhagen
  • Oplev Tyskland på 4 hjul
  • Tysk Turist Information  

Bronze

  • Apt Copenhagen
  • Vejrudsigt
  • Tryg 

 

Håndværkskategorier 

Bureau, arbejdets navn, kunde

Art direction

Guld

  • Robert/Boisen & Like-MInded
  • PUMA KING- Red (serie 1/4)
  • PUMA Worldwide

Copywriting

Bronze

  • & Co.
  • Lite/Tun i vand
  • Carlsberg  

Photography

Sølv

  • Utopia Design
  • Quiksliver Deep Blue (serie 1/3)
  • Saatchi & Saatchi

Direction

Guld

  • Wibroe, Duckert & Partners
  • Så godt som hjemme – TOKYO
  • SAS  

Type design

Guld

  • Kontrapunkt
  • The Carlsberg Typeface
  • Carlsberg

Illustration

 Bronze 

  • Uncle Grey
  • Birds & Bees – Cross (serie 1/3)
  • Lust Erotic Boutique

 

YCCA

Advertise

  • Mediehøjskolen
  • Blod

Design

  • All the way to Paris
  • 65A 

Film

  • Mediehøjskolen
  • Lokale 3,14

Web

  • Creativeskills
  • Break the chain

Kommentarer

  1. I de digitale kategorier var der måske en generel skuffelse over at niveauet. Sammenlignet med det der bliver lavet verden over, mangler der lidt ekstra. Der er gode ideer ja, og solidt håndarbejde. Men vildskaben og det fantastiske mangler. Nok derfor blev der kun uddelt en guld i de digitale kategorier.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club