Af Kristina May Pries, CEO og partner i AM

Det ottende afsnit af podcasten ’Design kan’ tager udgangspunkt i en spekulativ samtale med designtænkerne Mads Quistgaard og Ida Engholm. Sammen med podcastens vært Kristina May Pries taler de om designfeltets vidtrækkende elementer og potentiale - i en ultimativ søgen efter et svar på kæmpemæssigt spørgsmål: Kan design... alt?

I podcastens ottende afsnit Design kan alt? diskuterer partner i firmaet Urgent Agency Mads Quistgaard og professor i designhistorie og designteori ved Kunstakademiets Designskole, Ida Engholm, designs mulige altomfattende rolle.

Den ottende episode indledes med at berøre spørgsmål om, hvad emnet ”design” egentlig omfatter. For når man fortæller, at man er designer, er fortolkningerne lige så mangfoldige, som de er kreative.

”Der er to diskussionsakser i feltet,” mener Ida Engholm: ”Alt er design, og alle kan praktisere design, eller design har at gøre med former og formgivningsintentioner.”

Der er altså både en bred og en snæver forståelse af design.

Grundlæggende set mener både Ida Engholm og Mads Quistgaard, at design er alle former for tænkning, der skaber problemløsning eller produkter. Desuden er det ikke et hovedsageligt eksklusivt felt, men også for ikke-professionelle.

 

Podcasten kan også høres på Spotify, iTunes og lokalt hos AM.

Design er roden til det meste, vi kender. Design thinking, teknologi og filosofi slås oftest sammen for at skabe ”fremtidens udkast”. Men hvis design kan tænkes som alt, kan det så alt?

Ida Engholm anskuer eksempelvis design som en ”distribueret aktivitet […] med et fælles mål” på grund af designtænknings evne til at muliggøre innovative ideer.

Dette emne er blandt andet et, hun berører i dybden i sin artikel Designtænkning: et banalt innovationsteater (2018), hvori hun sammen med lektor Anders Michelsen dykker ned i et større projekt om en central designtænker, nemlig Verner Panton.

Men hvorfor løser vi så ikke vores primære sociale, miljømæssige og økonomiske problemer frem for at designe flere stole, hvis vi kan?

”Vi er kendt som et designland,” argumenterer Mads Quistgaard, som understreger, at selv om vi kunne belyse andre områder, er vores danske design også vigtigt for vores selvforståelse.

Det handler måske i virkeligheden om at tage vores evne og kapacitet til designtænkning og transformere den til løsninger, der kan gavne os fremover. For design har nemlig et kæmpemæssigt potentiale, og som Ida ganske rigtigt spekulerer:

”Hvis design handler om at skabe det,der ikke findes, er der måske ingen begrænsning for design.”

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer