Af Kristina May, CEO og partner i AM
Design kan #10

I tiende afsnit af podcasten 'Design Kan' møder vi to mennesker, der brænder for ledelsesoptimering: Ask Agger og Henriette Divert-Hendricks taler om, hvordan man med design kan åbne samtaler, skabe forandring og endda lede den korporative virksomhed.

I det tiende afsnit, ’Design kan lede og forandre’, handler det om designs evne til at skabe engagerende processer, der kan skubbe virksomheder, bestyrelser og direktioner mod fremgang. Afsnittets gæster er Ask Agger, direktør på forandringsbureauet Workz, og direktionsrådgiver Henriette Divert-Hendricks; sammen forsøger de at belyse, hvad design kan i forhold til ledelse og forandringsstrategier.

Det kan være angstprovokerende at tænke ud af boksen. Grundlæggende frygter vi måske at ydmyge os selv i virksomheden ved at bryde det traditionelle mønster. Det handler dog måske om, hvilket Ask Agger også understreger, at gøre ”medarbejderne til hovedpersoner, i stedet for statister” i virksomheden.

I den forbindelser er ”gamification” en løsning, som Ask Agger beskæftiger sig med, og som kan samle virksomheder og mennesker gennem simulering af ledelsesstrategier. Det er dog ikke en nyudsprungen idé, men bygger på idéer og brætspil, som blev designet før bøger om ledelse og strategi nogensinde så dagens lys.

 
Podcasten kan også høres på PodbeaniTunes og lokalt hos AM.

Gør medarbejderne til medfortællere
I sin bog Medfortæller (2016) berører Ask Agger, hvordan vi er gået fra at være ”passive modtagere af andres fortællinger” til at leve i en verden fyldt med fortællingsvalgmuligheder. Så hvorfor ikke motivere virksomhederne til at åbne op for disse fortællinger?

”Vi leger bare”-mentaliteten er altså noget, der kan være angstforløsende, og noget, som kan bryde med ideer, der kun holder os tilbage i de korporative sammenhænge. I stedet må man, ifølge Henriette Divert-Hendricks, være åben for at være refleksiv, nytænkende og skabe innovative narrativer:

”Et af de dogmer, der dog er, når det handler om at forandre adfærd – det er, at vi dybest set står på en brændende platform, hvor vi skal skynde os at stramme os an.”

Henriette beskæftiger sig med adfærdsændringer og optimering på daglig basis i forhold til bestyrelser og direktioner, hvor ønsket er, at disse tager fælles ejerskab af praktiske frem for hypotetiske strategier, der kan samle virksomheden hver dag.

”Ledere blev måske ledere ved at have de rette svar. Nu skal de bare stille de rigtige spørgsmål.”
– Ask Agger.

Et eksempel på en virksomhed, der ikke er bange for ”vi leger bare”-mentaliteten, er Lego, hvori ledelsen oplever en global succes grundet deres evne til ikke at være bange for at interagere og lege – i stedet for at falde tilbage på det, Ask Agger kalder ”autopilot”, hvor man ikke tør tage springet.

I sidste ende handler det måske om at skabe strategier og praktiske designs, hvilke kan danne en ramme om vores samtale. Hvis design kan åbne samtalen op og være vores ”visuelle samtalepartner” ved at tage noget ellers kompliceret og gøre det brugbart, kan det så ikke også lede virksomheden på vej mod fremgang?

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer