Design Kan… Portræt af Thomas Kolster

Kristina May Pries,
CEO og founder i AM

Kristina May Pries tager i dette afsnit lytteren med på Thomas Kolsters rejse gennem reklameverdenen – fra København til Cape Town og tilbage igen.

Thomas Kolster er kreativ direktør hos Goodvertising Agency, marketingsaktivist og rådgiver, foredragsholder og forfatter. Men han er først og fremmest en mand på en mission og med en klar vision:

“Min vision er jo i virkeligheden at inspirere andre, til positiv forandring. Og det er det, der gør mig glad,” fortæller Thomas Kolster.


Hør podcasten på Spotify og iTunes.  

En karriere i reklamebranchen, der stødte sammen med indre værdier, fik Thomas Kolster og den daværende kæreste til at flytte til Cape Town, hvor han skrev bogen ”Goodvertising”. Bogen var et opråb til virksomheder, der fokuserede for meget på image og identitet og for lidt på forandring. ”Goodvertising” blev sidenhen en bevægelse, der søgte at skabe balance mellem en sund forretning og vigtige værdier.

Thomas Kloster fortæller:

“Når man virkelig hader noget så meget, så har man lyst til at ændre det. Når man elsker noget så meget, så har man lyst til at beskytte det eller gøre noget ved det. Og det tror jeg faktisk, på mange måder, har været drivkraft i mit liv, fordi jeg kan ikke lade være med at være passionsdrevet.”

I Kolsters nye bog ”Hero Trap”, videreudvikler han på ideologien bag ”Goodvertising” og gør op med Coorporate Activism. Med budskabet: Fuck purpose! Skal virksomheder søge væk fra ideen, om et højere formål og i stedet rette opmærksomheden mod personlig forandring hos forbrugeren:

“Det sker ikke ved at spørge why?, det sker i virkeligheden, ved at spørge, hvem kan du hjælpe mig med at blive?” mener Thomas Kolster.

I stedet for at prale og pege fingre, skal virksomheder og forbrugere være sit eget ansvar bevidst. Vejen til forandring går gennem individet, men virksomhederne skal være med til at bane denne vej.