Af Kristina May Pries, CEO og founder i AM

I det tolvte afsnit af 'Design Kan' undersøger vi bindeleddet mellem design og kunstig intelligens. Sammen med Christian Bason og Peter Svarre taler vært Kristina May Pries om koblingen mellem teknologi og menneske – hvem har magten, og har designeren egentlig et etisk ansvar for designets kunnen?

I denne podcastepisode taler Christian Bason, direktør for Dansk Design Center, og forfatter og foredragsholder Peter Svarre om brugbarheden og skyggesiden ved kunstig intelligens. De kommer blandt andet ind på designeres rolle i dag, da de både står med et demokratiserende virkemiddel til at skabe tilgængelighed, men også med et utroligt magtredskab, som kan forudse og manipulere med menneskets adfærdsmønstre.

Design og teknologi kan skabe mange både meningsfulde og profitable løsninger. Digitale systemer kan hjælpe os med at være mere kreative, men kan også medføre en masse etiske problemstillinger omkring designets evne til at påvirke, overvåge og dirigere vores handlinger:

”Som designer får man noget superpower til at manipulere, kontrollere og styre på godt og ondt […] Man får en utrolig magt, man ikke har haft før.” – Peter Svarre

Ifølge begge podcastgæster har design altid haft en betydelig magt – f.eks., med hensyn til byplanlægning og arkitekturdesign, hvor det handler om at styre mennesket mere intuitivt og gnidningsfrit. Kunstig intelligens har dog gjort spørgsmålet om designets magt mere presserende end nogensinde før, da den er med til at skabe hurtigere effekter med færre virkemidler, større profit og bredere rækkevidde.

 

Podcasten kan også høres på SpotifyiTunes og lokalt hos AM. 

Kunstig intelligens kan derfor give design mere slagkraft, men med dette følger flere problematikker. Dette var da også på dagsordenen til årets Techfestival i Kødbyen, der løb af stablen i starten af september, hvor Peter Svarre og Christian Bason netop diskuterede det etiske ansvar, der følger med AI-udvikling.

Festivalen havde til formål at hive fokus tilbage på mennesket samt åbne en samtale op om teknologi og design. For kan design noget selv, eller står vi stadig med andel i ansvaret, når først idé er blevet til produkt?

”For nyligt har man opdaget, at 85 % af den miljøbelastning, et fysisk produkt har, bliver besluttet i designfasen.” – Christian Bason

Begge podcastgæster er enige om, at design ikke bare kan selv. Det er et produkt af bevidste beslutninger og menneskeskabte systemer. Design bør derfor ikke skabes uden omtanke og eftertanke. I stedet skal vi tage ansvar og trykke på stopknappen om nødvendigt.

Etisk bevidsthed bør derfor inkorporeres i designprocessen, selvom det nok bliver svært at administrere regulering i en grænseslørende disciplin som design. Peter Svarre foreslår, at man kan beskæftige sig med konkrete dilemmaer, der kan promovere design thinking i virksomheder, bureauer og på uddannelsesinstitutioner. Ligeledes understreger Christian Bason vigtigheden af at starte samtaler om design og etik i første omgang.

Er du designer, og ønsker du at tage mere ansvar for din formgivning, kan du læse og underskrive denne Tech Pledge, som omtales i podcastet.

Design Kan… er et branding- og designpodcast kreeret af det grafiske designbureau AM. Dets vært, Kristina May, er CEO, brandspecialist og partner i det københavnske bureau og vil, sammen med interessante gæster, undersøge alt fra flyvske ideer til konkrete koncepter, der muligt kan kaste lys over spørgsmålet – hvad er det egentlig design kan?

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer